help, mijn cavia vermagert!!

• Janske

hallo allemaal, ik wil graag wat vragen. ik heb 3 weken geleden een cavia overgenomen. Het is een zeugje van 5 jaar oud, ze is vorige week 5 geworden. Haar vacht ziet er goed uit, oogjes, oortjes, ze eet, drinkt, poept en plast goed. toch valt ze af. eerst woog ze 820 gram, de week erna minder en vandaag 710 gram!! dat is toch veel te weinig?! ze komt vanuit een binnenkooi waarin ze haar hele leven heeft gezeten. nu heeft ze een enorm buitenverblijf. ze loopt nu natuurlijk veel meer dan ze ooit gedaan heeft. en ook stress heeft een rol gespeeld, maar wat moet ik nu doen? ze heeft toch nog een mooi buikje en je voelt geen ribben en ruggegraat.

wie heeft advies??>

• nnatasja

Als ze drie weken geleden nog gewoon binnen zat en je haar nu naar buiten hebt verhuist zou dat een grote reden kunnen wezen , eind september is echt veel te laat om een cavia nog zomaar buiten te kunnen doen , de temperaturen zijn dan wel wat zacht voor het jaar maar het verschil van vooral de nacht temp. is toch veel te groot voor zo'n overgang .. zeker bij een toch hoog bejaard beestje ..

Het warm blijven zal haar waarschijnlijk heel veel energie kosten en dus gaat ze in gewicht hard omlaag ..

Lijkt me verstandig als je haar toch weer naar binnen haalt , want haar vacht is hier echt tegen op gewassen als ze gewend is om altijd binnen te zitten.

• Janske

ja, dat had ik mijzelf ook bedacht, maar ze vindt het zo leuk buiten! met de andere cavia's, ik heb er nog 10 namelijk. ze hebben een echt warm binnenverblijf met zeer veel hooi, dat wel. maar denk je echt dat dit komt doordat het warm blijven haar te veel energie kost, en de enige manier om haar aan te laten komen is om haar naar binnen te halen?

• Susan

Als je het zelf koud hebt, verbruik je toch ook veel meer energie dan normaal?

Misschien een idee om deze dame met nog een cavia binnen te halen en ze dan volgend voorjaar geleidelijk aan aan het buiten zijn laten wennen?

• Monique

Sluit Me bij Natasja aan en ook voor de tijd die zij heeft binnen laten.

In het voorjaar kan je een jonge cavia naar buiten zetten mits de tem. daar naar is.(liefst 2 samen) Zij moeten dit echter gewend zijn en dan kan je ze buiten houden.

Ze is 5 zei je en om dan te verhuizen is net als oude mensen verplaatsen…Ook deze rede kan mee spelen.

Geef haar maar wat extra groente en een klein beetje haver (pak van de AH) door haar voerbakje kan ze weer even aansterken.

Veel sterkte,

Groetjes Monique

• Monique

Zoals vandaag was het heerlijk weer buiten….ze kan dan wel even naar buiten als ze dat lekker vind.

• renate

Hallo Janske,

Een cavia die 5 jaar is en vermagert is normaal. Dat heeft gewoon met de hoge leeftijd te maken.

Ik zou haar wel naar binnen zetten. Ze is de buiten temperatuur niet gewend en dat kan, denk ik, haar leven flink verkorten. Mede omdat ze geen reserves meer heeft wat vetgehalte betreft en dit ook niet meer opbouwd.

Een omaatje van 70 jaar moet je ook niet meer achter de geraniums vandaan halen als ze dat gewend was, en dan bij een groepje jongeren zetten die veel te fit zijn.

Ook mijn vrouwtje van 5,5 jaar, die een maand geleden overleden is, heeft tot bijna het laatst gerend door de woonkamer, zag er nog goed uit en at ook nog goed. Toch viel ze steeds af. Op het laatst zag je dat ze steeds minder kon eten ook al was de wil er wel.

Mijn advies: haal haar naar binnen en zet haar weer in een situatie die ze haar hele leven al heeft gekend, ik denk dat het haar alleen ten goede komt.

Groetjes Renate

• Cavia farm Witches at work

Hoi Janske

Na de rest van de goeie adviezen te hebben gelezen hier ook ff mijn visie gezien ik hier nogal wat caafs vooral buiten heb zitten die ook best wat loopruimte hebben.

Buiten kunnen cavia's prima overleven echter het voorjaar is meer geschikt te laten wennen ook omdat het weer dan steeds warmer wordt.

Nu kan een cavia ook een oudere die altijd al binnen zat best buiten maar…………..het blijkt dat die van jou al ruim 100 gr is afgevallen.

Nu wil het ook zo zijn dat een cavia bijna altijd ff wat afvalt in zijn nieuwe omgeving.

Daarbij een oudere cavia wordt veelal ook wat dunner en het kan best zijn dat haar einde al naderend is ook al zie het het nu nog niet aan haar.

Echter van het positieve uit gaande zou ik haar overdag lekker buiten zetten als het weer zo stabiel is als nu zonnetje erbij ect. en voor de nacht naar binne halen ook omdat ze dan dr eigen eten heeft waarvooor ze niet hoeft te vechten.

Toen onze Tweety magerder werd hokte ik ze op in een buitenhok ipv binnenkooi.

Want een cavia krijgt buiten lekker veel zuurstof en vit. D en daarmee blijven botten goed en longen schoon.

Zorg voor voldoende zacht stro en een dot hooi (hooi vooral ook in ruifjes/balletjes vertstrekken) maar ook een flinke dot voor de nacht om in te kruipen bv.

Hooi dot moet de volgende ochtend zijn verdwenen anders geef je teveel.

Het zachte stro is vooral DE isolater indeze ben daar niet te zuining mee.

Ik zie vaak erg karige bodembedekking en dat kan echt niet bij buitencaafs.

Ik ben er al een paar jaar mee bezig en het is best een klus echt goed te doen buiten eerlijk gezegd.

Maar wel de moeite waard, de dieren die hier buiten vertoeven heben doorgaans betere hardere vollere vachten dan die van mn binnen collega's.

Hier lopen ze ook door weer en wind echter heb ze van veel schuil mogelijkheden voorzien.

Succes met je caafje heel leuk dat je haar een leuke oude dag wil bezorgen!

gr. de heks

p.s. via mn website van Witches at work zie je op mn homepage mn tel nr bellen mag je me ook indien je nog meer vragen hebt erover.

• Gerda_H

Janske, Ik heb hier ook een caafje gehad die sterk vermagerde. Zij was echter nog jong. Ik heb haar toen naar binnen gehaal, en omdat ze eerst niet van haar brokjes at, heb ik haar een papje gegeven van verdunde koffiemelk,met daarin wat nutrix,wat bix,zodat dat zacht werd,wat peterselie en wat brandnetelblad. Wel verkruimeld,en daar deed ik een klein beetje vit.c in. Ook gaf ik haar extra hooi en wat paardebloemblad. Binnen een week zag ik haar opknappen.Ik kan het niet zo gauw meer terug vinden.

Ik hoop dat jouw caafje ook snel mag opknappen.

Groetjes Gerda

• Susan

Pas op met paardenbloemblad, dat werkt laxerend!!!!

Gerda, ik ga er vanuit dat jij dat weet, maar even in het algemeen.