uit de oude doos

• M.

Zo, nu weer even over met al dat gezever. Genieten mag ook wel eens. Ik kwam al bladerend in mijn fotoboeken een meermalig berkoonde show zeug tegen, Niks satijn. Kwestie van conditioneren zodat ze mooi glimmen. Voor elke show wel een half uurtje per dier werk. Alle oude grannen er uit ‘groomen’ zodat ze dat in Engeland zeggen. Een paar gore en vette klauwen heb je dan wel. Maar dan heb je ook wat.

• Natanya

Ja ze is i.d.d. net een spiegeltje!! Heb jezelf ook een site?

Groeten Natanya

• basjeeeee

prachtig beest en nog een heuse cavia..

Welke kleurslagen fokt u/uw dochter momenteel?

Gaat alles nog goed met de NHD fok?

Gr Basjeeeee

• jacquelinesbeestenspul

hoi m

dat is nog eens een ouderwetse cavia :)

ik vind de neus iets minder of wat dat vroeger normaal ??

groetjes jacqueline

• M.

Ik heb geen site. Je kunt fokker zijn zonder site ook ! :+. Een weblog heb ik wel, da's al moeilijk zat voor mij.

Wij (mijn dochter eigenlijk, ik op achtergrond) fokken momenteel kleinschalig 3-kleur borstels. Valt niet mee, maar erg mooi. Dit jaar hebben we uit 3 nesten totaal 11 dieren gefokt. Waaruit er 1 zeug is geselecteerd voor de fok en 1 zeug voor de show. Die is nog maar 4 weken, maar heeft toekomst. Eigenlijk is van dit jaar alleen deze maar showwaardig m.b.t. plaatsing rozetten, vorm rozetten en kleurverdeling. En dan zijn er nog zat wensen over aan zo'n dier. Het had voor ons dan ook liever een beer geweest. In de gladharen waren de zeugen vaak de beste showers in verband met gladdere zachte en beter aanliggende beharing. Bij de borstels moet voor de kammen juist de beharing wat stugger zijn, en hebben beren onze voorkeur. Met deze haarvariëteit en kleurslag ben je vaak met een ZG al dikbetaald. Da's OK. Ik had zelf meer op met back-to-basic de gladharige goud-agouti's. We moeten niet vergeten dat dit in principe de basis is voor heel wat ander kleurspul. De borstels in 3-kleur waren de keuze van mijn dochters, nadat langzaam de goud-agouti's van het toneel verdwenen. En ik vind het een te respecteren gedachte te fokken wat je leuk/mooi vindt. Onze stam is daarbij ook nog eens vriendelijk van aard. En da's ook leuk. Alhoewel ikzelf (weer) het temperamentvolle van die goud-agouti's ook wel wat vond hebben. Alleen moest je de showzeugen wel apart huisvesten, anders hingen de rafels ernaast. :+

De NHD fok had dit jaar wat beter gekund. Heb weinig overgehouden wat goed genoeg is. De oude rammen zullen dit jaar het moeten doen.

De neus zou wat stomper kunnen van dit dier. Maar destijds hebben we met verparingen altijd ‘stomp x spits’ gefokt. Die mooie korte koppen is mooi, maar er schuilt altijd het gevaar in voor snuivers dus.

M.

• Natanya

Hoi M.,

Ik heb geen site. Je kunt fokker zijn zonder site ook ! . Een weblog heb ik wel, da's al moeilijk zat voor mij.

Ja ik snap wat je bedoeld…ik zou het leuk vinden om een keer je weblog te bekijken…waar kan ik deze vinden

Wij (mijn dochter eigenlijk, ik op achtergrond) fokken momenteel kleinschalig 3-kleur borstels. Valt niet mee, maar erg mooi.

Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik vaak borstels heb gezien…maar ik ben laats voor het eerst eens met een vriendin meegeweest naar een jongdierenkeuring. Daar was een familie die heette Hilde Bennink (vergeef me als ik het verkeerd schrijf)

Hun dochter (misschien wel Holde) die had een erg mooie tesselcavia en haar ouders fokte ook borstels. Goh ik heb er eens naast gekeken er komt erg veel kijken bij het fokken van een borstel. Ik had ook nooit gedacht dat de rozetten zo mooi geplaatst hoorde te zijn, heb echt mijn ogen uitgekeken!!

Dit jaar hebben we uit 3 nesten totaal 11 dieren gefokt. Waaruit er 1 zeug is geselecteerd voor de fok en 1 zeug voor de show. Die is nog maar 4 weken, maar heeft toekomst. Eigenlijk is van dit jaar alleen deze maar showwaardig m.b.t. plaatsing rozetten, vorm rozetten en kleurverdeling. En dan zijn er nog zat wensen over aan zo'n dier.

Goh wat goed zeg….en spannend!

En ik vind het een te respecteren gedachte te fokken wat je leuk/mooi vindt.

Dat vind ik ook. Maar wat ik nog wel apart vond was dat tijdens de keuring waar ik mee ben geweest er iets verteld werd over de (kleur) ringen of banden die dan als het ware om heel het lijfje heen lopen, hierin was iets gewijzigd voorheen mochten de caafjes meer banden hebben en nu nog maar een. Dat lijkt me echt moeilijk voor een Showfokker om dan goede showverdeelde caafjes te fokken. Als je dan jaren bezig bent om dieren in die patronen te fokken en dat dan deze banden opeens minder zijn. Weet jij hoe zoiets zit? Waarom zoiets besloten word? Daar ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.

Wat mijzelf wel tegenvalt is de selectie van mijn caafjes. Ik heb zelf een niet erkend ras….of ze erkend zullen worden is ook maar de vraag. In nederland is er dus geen rasstandaard voor ze. Dan kost heel veel inspanningen om een standaard te bemachtigen. Het is me wel al gelukt om de Hogaarse standaard te bemachtigen, ik hoop dat ik de Zweedse ook nog kan krijgen. Hier zijn al een aantal andere fokkers druk mee. Ik vind zelf de cavia met de Himalaya/rus tekening wel erg mooi. Maar die liggen nog niet voor het oprapen.

Gelukkig is zijn er wel al fokkers die deze fokken in Nederland, ik vond het dan voor mijzelf ontzettend leuk om Himalaya fokker gesproken te hebben tijdens de jongdierenkeuring, die had een paar goede en bruikbare tips voor mij.

De NHD fok had dit jaar wat beter gekund. Heb weinig overgehouden wat goed genoeg is. De oude rammen zullen dit jaar het moeten doen.

Wat is NHD? en wat zijn snuivers…is er dan iets in hun bottengestel gewijzigd?

Groetjes Natanya

• basjeeeee

NHD staat voor Nederlandse Hangoor Dwerg: een klein konijnenras met hangoren

Gr Basjeeeee

• Natanya

hihihi….thanx Bas…je bent me alweer behulpzaam!!! :)

• M.

De regelgeving voor 3-kleur bont is gebaseerd op de gladhaar. En daar wordt deze scherper beoordeeld. In de oude Standaard werd expleciet vermeld dat bij andere haarvariëteiten enigzins coulanter werd bezien. Hier is begin dit jaar op dit forum ook al discussie geweest. In de praktijk zal het wel meevallen met de beoordelingen.

Snuivers zijn dieren die zo kort van kop geworden zijn, dat de bovenste luchtwegen in het gedrang zijn gekomen. Je hoort ze dan snuiven. Korte koppen worden gewaardeerd. Veel (aankomend) fokkers maken de fout dieren aan elkaar te veparen die beide mooie korte koppen hebben. Met snuivers als gevolg. Beter dus kort x spits om het zo maar uit te drukken.

M>

• Natanya

dank je wel! voor de uitleg.

Groeten Natanya