Hoi M.,
Ik heb geen site. Je kunt fokker zijn zonder site ook ! . Een weblog heb ik wel, da's al moeilijk zat voor mij.
Ja ik snap wat je bedoeld…ik zou het leuk vinden om een keer je weblog te bekijken…waar kan ik deze vinden
Wij (mijn dochter eigenlijk, ik op achtergrond) fokken momenteel kleinschalig 3-kleur borstels. Valt niet mee, maar erg mooi.
Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik vaak borstels heb gezien…maar ik ben laats voor het eerst eens met een vriendin meegeweest naar een jongdierenkeuring. Daar was een familie die heette Hilde Bennink (vergeef me als ik het verkeerd schrijf)
Hun dochter (misschien wel Holde) die had een erg mooie tesselcavia en haar ouders fokte ook borstels. Goh ik heb er eens naast gekeken er komt erg veel kijken bij het fokken van een borstel. Ik had ook nooit gedacht dat de rozetten zo mooi geplaatst hoorde te zijn, heb echt mijn ogen uitgekeken!!
Dit jaar hebben we uit 3 nesten totaal 11 dieren gefokt. Waaruit er 1 zeug is geselecteerd voor de fok en 1 zeug voor de show. Die is nog maar 4 weken, maar heeft toekomst. Eigenlijk is van dit jaar alleen deze maar showwaardig m.b.t. plaatsing rozetten, vorm rozetten en kleurverdeling. En dan zijn er nog zat wensen over aan zo'n dier.
Goh wat goed zeg….en spannend!
En ik vind het een te respecteren gedachte te fokken wat je leuk/mooi vindt.
Dat vind ik ook. Maar wat ik nog wel apart vond was dat tijdens de keuring waar ik mee ben geweest er iets verteld werd over de (kleur) ringen of banden die dan als het ware om heel het lijfje heen lopen, hierin was iets gewijzigd voorheen mochten de caafjes meer banden hebben en nu nog maar een. Dat lijkt me echt moeilijk voor een Showfokker om dan goede showverdeelde caafjes te fokken. Als je dan jaren bezig bent om dieren in die patronen te fokken en dat dan deze banden opeens minder zijn. Weet jij hoe zoiets zit? Waarom zoiets besloten word? Daar ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.
Wat mijzelf wel tegenvalt is de selectie van mijn caafjes. Ik heb zelf een niet erkend ras….of ze erkend zullen worden is ook maar de vraag. In nederland is er dus geen rasstandaard voor ze. Dan kost heel veel inspanningen om een standaard te bemachtigen. Het is me wel al gelukt om de Hogaarse standaard te bemachtigen, ik hoop dat ik de Zweedse ook nog kan krijgen. Hier zijn al een aantal andere fokkers druk mee. Ik vind zelf de cavia met de Himalaya/rus tekening wel erg mooi. Maar die liggen nog niet voor het oprapen.
Gelukkig is zijn er wel al fokkers die deze fokken in Nederland, ik vond het dan voor mijzelf ontzettend leuk om Himalaya fokker gesproken te hebben tijdens de jongdierenkeuring, die had een paar goede en bruikbare tips voor mij.
De NHD fok had dit jaar wat beter gekund. Heb weinig overgehouden wat goed genoeg is. De oude rammen zullen dit jaar het moeten doen.
Wat is NHD? en wat zijn snuivers…is er dan iets in hun bottengestel gewijzigd?
Groetjes Natanya