De baldwin

• Dagmar Smink

Hier wat info over de baldwin. Ik wil kleinschalig beginnen want zodra blijkt dat het dier niet gezond is wil ik de fok tegenhouden.

Wat de meeste mensen alleen horen is dat de baldwin de thymusklier mist. Waarschijnlijk is dit een roddel. Volgens de ervaren fokkers is er niks mis met de gezondheis en worden ze al jaren succesvol gefokt. Er is nergens bewijs dat het dier hem echt mist maar er is ook geen bewijs dat hij hem wel heeft. Zodra blijkt dat hij de klier wel mist moet er iets zijn wat de functie heeft overgenomen. Het is namelijk wel bewezen dat jonge dieren zonder thymusklier het niet overleven. Bij oudere dieren verdwijnt de klier naarmate de leeftijd en zijn er geen problemen.

Ik ga proberen er achter te komen of:

-ze een thymusklier hebben of niet? Dit kan alleen bij een jong dier gechekt worden want bij oudere verdwijnt de klier.

- Als de thymus klier er niet is wil ik laten uitzoeken wat die functie heeft overgenomen.

Zoiezo zal de huis en het bloed nagekeken worden op een aantal dingen (wat precies heb ik nog niet gehoord van de da)

Ik hoop dat ik zo wat onduidelijkheid uit de wereld help want iemand die schreeuwt dat ze hem missen kan het niet bewijzen.

Zodra ik meer weet laat ik het weten.

• Saskia

Dagmar, ik vind het heel dapper dat je ondanks alle negatieve prikberichtjes hier toch nog de moeite neemt om ons te informeren. Ik, en ik gok toch ook wel een heel aantal hier met mij, vind dit zeer interessant. Ik hoop wel dat de baldwin-fok zich niet enorm verspreid in Nederland totdat het tot op de bodem is uitgezocht hoe het zit met de gezondheid, maarja, meer dan vertrouwen hebben in de eerste baldwin-eigenaar in Nederland kunnen we toch niet doen. Dus heel veel succes met de baldwins en wees voorzichtig :)

• Dagmar Smink

Ik zal niemand teleur stellen door ongezonde dieren op de wereld uit te brengen.

Tot op heden gaat het super met de Baldwin hier en groeien ze als kool. Ook zie ik geen rare uiterlijke vormen ook geen extra teentjes e.d.

Groetjes

• Manu

Waarom laat je geen echoscopie doen? Daarop kun je toch zien of ze wel of niet een thymusklier hebben? Het is trouwens niet zo dat jonge dieren zonder thymusklier per definitie niet kunnen overleven De thymusklier vervult een belangrijke rol bij het ontwikkelen van het afweersysteem, maar is niet het enige orgaan. Zolang er geen ziekteverwekkers zijn, zal het dier wel overleven.

• Dagmar Smink

Ik zal het morgen meteen overleggen over het onderzoek d.m.v. echoscopie.

• Dagmar Smink

De da gaat de echoscopie wel doen maar ze denk dat je het daar mee niet goed kan zien vanwege dat het achter het borstbeen ligt en alles heel klein is.

Ik heb net een stuk gelezen dat naakt ratten hun thymusklier niet zouden hebben en dat dit voor veel problemen zorgt. Over de baldwin wordt in Amerika niks vermeld over dat de thymus zou ontbreken bij de baldwin.