Genetische manipulatie of gericht fokken?

• Manu

Ik lees in een eerder topic over de skinny als genetisch defect, genetische manipulatie. Ik vind dat erg ver gaan, dat is het namelijk niet. De skinny is een genetische variant, die het in de natuur niet zou halen, maar door de mens om esthetische of praktische redenen verder gefokt is. Zoals dat eigenlijk bij alle varianten op de gladhaar het geval is.

De essentie van fokken is dat gewenste eigenschappen door gericht kruisen worden versterkt. Is daarom niet elke vorm van rasfokkerij genetische manipulatie? Niemand wil toch beweren dat het fokken van cavia’s met een korte neus, brede kop, grote hangende oren, lange of krullende haren, de dieren ten goede komt? Vanwaar dan die enorme commotie over een variant zonder haar? (Let op: Het skinny-uiterlijk berust op een ander gen dan het Baldwin-uiterlijk. Laatsgenoemde gaat gepaard met het ontbreken van een thymusklier en dus met het ontbreken van een normaal functionerend afweersysteem. Dit levert een direct gezondheidsprobleem op.). Over het welzijn van een skinny kun je van mening verschillen, maar als ik zie in welke staat van verzorging ik menig langhaar heb overgenomen, dan denk ik dat deze dieren blij zouden zijn geweest als ze helemaal geen haren hadden.

P.S. Dit topic is niet bedoeld als pleidooi vóór de skinny, want ik ben hier geen voorstander van. Het is alleen wel bedoeld om mensen aan het denken te zetten over de gevolgen van rasfokkerij in het algemeen. Voor veel hedendaagse rassen geldt immers, dat hun welzijn volledig afhankelijk is van de verzorging van de eigenaar. Daar is de skinny geen uitzondering op.

• Natanya

Mee eens :)

• Saskia

Ik vind dat je dat heel mooi verwoord hebt en kan me er deels bij aansluiten. Ik weet alleen nog niet (dat zal in de loop der jaren vanzelf ervaren worden lijkt me) of dat de Skinny bij een gebrek aan een zeer essentieel onderdeel, namelijk de vacht, geen gezondheidsnadeel oploopt. Het is immers zo dat deze cavia's wél vatbaarder zijn voor wondjes en beschadigingen en daarmee wordt de kans op abcessen ook weer vergroot.

Desondanks denk ik dat als Skinny's met veel liefde en goede zorg gefokt en gehouden worden, ze mogelijk even sterk kunnen zijn als een gewone cavia, maar ik wil het eerst met eigen ogen meegemaakt hebben voor ik hier een definitieve mening over vorm.

Over Baldwins ben ik het weer met je eens: ik geloof niet dat dat een sterk ras kan zijn omdat daar wel sprake is van een genetisch defect in mijn ogen.

Maargoed, de tijd zal het leren.

• Manu

Ik vind dat zeker een extra kwetsbaarheid van de skinny ten opzichte van de gladhaar. Maar ik vind de langharige rassen in dit opzicht ook benadeeld. Bij hen zie je oneffenheden in de vacht veel minder snel, dan bij gladharen. De meeste mutaties hebben meer nadelen dan voordelen en zouden in de natuur geen doorgang hebben. Ze danken hun bestaansrecht aan de omgeving die wij mensen voor ze creëren.

• Manu

Ik bedoelde oneffenheden in de HUID. Die zie je minder snel door de lange vacht.

• Dagmar Smink

Manu kan je in de topic Ojee even kijken bij Nieuwe info baldwin berichtje?

Gezien jij veel weet over genetica e.d. zou ik je een keer mogen bellen om wat dingetjes te vragen?

Heel mooi stukje.

Groetjes

• isabel

Een tekst naar mijn hart!

De verschillende rassen zijn spontaan ontstaan door een foutje, speling der natuur, en worden daarom natuurlijk genoemd. Echter, in de natuur zouden ze weinig overlevingskans hebben. Het is de mens die deze foutjes graag ziet en er een heel fokprogramma op los laat. Dat is de manipulatie mi.

Ook ik heb mijn twijfels bij de (gerichte) fok. De standaard verlangt kenmerken die volgens mij de cavia zelf lang niet altijd ten goede komen.

Ik heb daar steeds meer moeite mee. Als ik bedenk welke gevolgen de verschillende haarvariëteiten hebben voor de caaf zelf, als ik zie met welke snelheid een nieuw ras uitgebreid wordt, hoe fokkers hier tegenover staan, welke uitspraken zij doen, wat hun doel is, dan denk ik toch steeds vaker dat ik in het vervolg maar één of ander bastaardcaafje moet kopen.

Rasverbetering…..wat is dat? In wiens voordeel is dat?

• Manu

“INFO: Er is in Amerika een bericht gevonden dat er niet bewezen is dat de baldwin de klier mist, waarschijnlijk is dit een uit de hand gelopen roddel.”

Er is een bericht gevonden en dan is het opeens WAARSCHIJNLIJK een uit de hand gelopen roddel? De kans dat dit bericht waarschijnlijk een roddel is, acht ik groter :-)

“Bij oudere dieren verdwijnt de klier en hebben ze nergens last van, jongere dieren hebben deze klier wel nodig dus vandaar dat het vreemd is dat de baldwins het wel overleven.”

Vanaf de leeftijd van volwassenheid verschrompelt de klier inderdaad. Bij de een sneller dan bij de ander. Oudere dieren kunnen zonder thymusklier omdat het immuunsysteem tijdens de groei is ‘geprogrammeerd’. De klier heeft zijn functie dus vervuld. Daarbij is het wel zo dat we beter weerbaar blijven met een thymusklier.

“Zal het wel zo zijn dan moet er iets zijn wat die functie heeft overgenomen. …. en veel fokkers alleen maar positief kunnen zijn over de gezondheid van de baldwin.”

Tja, dat is meestal het geval bij liefhebbers/fokkers van een ras…

Ik vind het leuk om kennis uit te wisselen, maar ik ga dat niet één op één doen. Laten we kennis hier gewoon delen. Ik heb mijn antwoorden ook niet altijd meteen paraat, moet vaak dingen terug zoeken, dus dan werkt telefoon ook niet.

• M.

Vergelijkingen met de natuur gaan in zekere zin mank. ‘Onze’ cavia's zijn reeds in het domesticeringsproces verder gevorderd inzake andere haarvariëteiten.

Zolang er een strenge en rechtvaardige Standaard commissie is die de fok en fokkers reguleert is het voor mij wel OK.

M.

• isabel

> Vergelijkingen met de natuur gaan in zekere zin mank. ‘Onze’

> cavia's zijn reeds in het domesticeringsproces verder

> gevorderd inzake andere haarvariëteiten.

Dus…? Omdat cavia's gedomesticeerd zijn, is het toegestaan haarvariëteiten/uiterlijke kenmerken te kweken waar het dier last van heeft?