spekoog?

  • fantasyli

    wie kan mij foto's wijzen van een spekoog? is een spekoog per definitie wit?(spek is wit?)

    groetjes,

    marlies

  • Cavia Opvang Betuwe

    Op mijn homepage (medisch) staat een foto van een spekoog.

  • fantasyli

    bedankt!

    aan die foto te zien is het niet wit dus.

    dotteke hier heeft een uitstulpje. het oog gaf vorige week wat viezigheid, nu niet meer. ziet er ook niet geirriteerd uit. maar zo aankijken?

    groetsels,

    marlies

  • Saskia

    een klein rozig wratje? Dat kan een uitstulpinkje zijn van het binnenste ooglid, heeft mijn Qwerty ook. Aankijken, en als je het diee hebtd at het groter wordt of het oogje erdoor beschadigd raakt, even naar de dierenarts.

  • Cavia Opvang Betuwe

    Nee, een spekoog is wittig / rozig van kleur en het stulpt uit.

    Het kan wat irritatie veroorzaken ,maar zover ik het weet is het niet te verhelpen.Alleen een beetje te verzachten.

    Als de cavia er last van begint te krijgen dan kun je sowieso even beter naar de dierenarts.

  • Monique

    http://www.knoevel.net/index/content/view/36/58/

    Hier staat er een foto van een spekoog.

  • Jipke frl

    Volgens mij had Kuifke dat ook als ik foto knoevel bekijk, heeft ze nooit hinder of last van gehad………..

  • Monique

    Dit is een aandoening aan het oog. Het binnenste van het oog lijkt een beetje uit te gaan puilen en soms gaat het iets irriteren. Dit is een erfelijke aandoening waardoor er beter niet met zo'n dier kan worden gefokt. Het probleem is dat meestal een spekoog zich openbaart als het dier wat ouder is. Er is geen behandeling mogelijk voor deze aandoening ,alleen oogdruppels om de irritatie te verminderen.

    Hoi Jipke

    Ik heb zelf nooit een cavia met een spekoog gezien…. Deze info heb ik net van een site geplukt. Ze kunnen last hebben van irritatie of dit altijd geval is durf ik je niet te zeggen. Misschien is er iemand die er ervaring mee heeft.

    Groetjes Monique

  • Cavia Opvang Betuwe

    Dit is ook maar algemene informatie . Ze kunnen er last van krijgen ,maar dat hangt er van af van de mate waarin het uitpuilt als het ware.Sommige cavia's hebben geen last van irritatie. En soms trekt het ook weer iets weg ,meestal tijdelijk.

  • Monique

    oké