cavia kooi/voer

• Fagottist

Hoi Hoi

Ik heb inmiddels al veel gelezen op dit prikbord maar zou toch graag een directe vraag willen stellen aan jullie.

wij ( ik, mijn man en onze 2 kids) willen graag een cavia aanschaffen.

nu is mijn vraag,

kunnen cavias ook trapjes lopen om bijv. op een verdieping in de kooi hun voer en waterfles te bereiken ?

mag deze trap dan van gaas zijn zoals bij een rattenkooi of kunnen cavias niet tegen het lopen op ijzeren raamwerkverdiepingen ?

je moet dan denken aan hetzelfde materiaal als waar de ijzeren kooi van gemaakt is, met dus allemaal vierkante openingen in de verdieping/trap.

de onderkant van de kooi is een metalen bak zonder ijzerwerk.

officieel is het een rattenkooi van Teranzani ( 80x50x100)

ik las ook dat er nogal anders gedacht word over voer.

kan ik een cavia ook gemengt knaagdiervoer geven/konijnvoer met natuurlijk als aanvulling hooi ( veel hooi natuurlijk ) ,groenvoer, vit. C ed. of is dit echt not done ?

graag een reactie, alle tips zijn welkom.

groetjes,

astrid ( ik speel fagot vandaar de naam fagottist )

• Saskia

Allereerst: twéé cavias. Een cavia is echt een groepsdier en is véél gelukiger met een soortgenootje. Zelfs al geef je de cavia 4 uur je volledige aandacht op een dag (en dat is best veel), dan nog zit het beestje 20 uur alleen. Als het even kan, moet je cavia's echt tenminste met 2 samen houden.

Een kooi met trappetjes is in principe mogelijk, maar dit kunnen beter geen spijlen of gaas zijn. cavia's hebben kleine pootjes die een zwaar gewicht moeten dragen en zij zijn ook vrij onhandig, en kunnen zo door de psijltjes heenzakken en hiermee hun pootjes ernstig bezeren. Als je een hok met trappetjes wilt moet je aan zo'n hok denken:

Het beste zijn trappetjes van onbewerkt hout met treetjes erop geplakt of van hout met tapijt erop, zodat ze daar hun grip op kunnen vinden.

Voor twee cavia's is de minimummaat overigens zeker 100x50, 80x50 is aan de krappe kant. En sowieso geldt hie meer ruimte hoe beter.

Gemengd knaagdierenvoer is niet verstandig. Dit is totaal niet uitgebalanceerd voor cavia's. Goed voer kan véél problemen voorkomen. Een uitstekend voer voor knuffelcavia's is Gerty Guinea Pig of Science Selective.

Verder heeft een cavia ALTIJD hooi nodig: dit is essentieel om de darmpjes goed te laten werken. Dus dat heb je alvast hooi. Stro is niet verstandig bij cavia's, aangezien dit lelijk in de oogjes en voetjes kan prikken met alle gevolgen van dien.

Tot slot zijn cavia's gek op groenvoer, en mogen ze dit in principe onbeperkt hebben, mits je het rustig opbouwt zodat ze er aan kunnen wennen. Echte favorieten onder cavia's zijn andijvie, witlof, paprika, tomaat, komkommer en wortel, maar ook gewoon gras is een absolute favoriet.

Veel succes met de cavia's!

• Susan

Cavia's zijn geen klimmers en hebben aan de hoogte niet zoveel. Ze hebben veel meer aan een ruime kooi waar ze lekker in kunnen rennen.

En die trappetjes, ik weet niet….

Ik denk als je cavia's gaat aanschaffen, je ook beter een goede, ruime caviakooi kan aanschaffen. Er zijn standaardafmetingen voor (weet ik niet uit mijn hoofd), en volgens mij is deze maat te klein voor twee. Ook afhankelijk van hoe vaak ze loslopen natuurlijk.

(ik ga er maar vanuit dat je twee cavia's wil en geen één)

• Fagottist

daar ben ik weer,

ja het zal er zeker niet een zijn dat hebben jullie goed.

een cavia alleen is absoluut geen optie !!

de dieren zullen zeker regelmatig los lopen hier echter wel pas als de poes even in de banch is en de hond in de gang ( grijns ).

ze doen beide niets naar de cavia maar zijn wel vrij lomp in hun spel dus als de cavia los loopt even geen rennende kat/hond er bij maar op schoot is het totaal ok blijkt uit ervaring met konijnen en ratten.

de konijnen hebben we nu nog die zitten buiten in een hok/ren.

de ratjes zijn helaas afgelopen weekend overleden na 3 jaar trouwe dienst.

vandaar dus de vraag over kooi/voer.

ik zal dat wat ik nu heb echter zeker niet gaan gebruiken dat zou alleen maar last geven aan de cavia en dat mag zeker de bedoeling niet zijn !

ik vind het wel jammer dat er op sommige sites wel gewoo nstaat dat je je cavia gerust konijnvoer mag geven mits je daar vit. C aan toevoegt terwijl ik hier dus duidelijk lees dat dat niet zo is. maar goed dat er PB's als dit zijn dus.

dat van dat hooi wist ik dat ga ik ook zeker doen natuurlijk.

groetjes,

astrid

• Saskia

Tsja, de meeste mensen die ‘geluk’ hebben of niet zo nauw op hun cavia's letten zullen gemakkelijk knaagdierenvoer adviseren. Maar als je dan eenmaal problemen hebt dan ben je ook flink de pineut ook. Vooral blaasproblemen zijn te wijden aan een verkeerde voeding. Omdat een cavia toch vrij veel hardvoer eet is het essentieel goed voer te geven. En met twee cavia's is het toch prima te doen om iets meer geld te besteden aan wat duurder voer dan gemengd knaagdiervoer? :) Het kan je flink wat dierenartskosten besparen, dus in dat opzicht heb je het er ook zo uit :)

• basjeeeee

Cavia's kunnen ook prima buiten leven, dit zou je dus ook nog kunnen overwegen :)

• Fagottist

hallo allemaal

wij hebben besloten om nog even te wachten met de aanschaf van een cavia en eerst eens heel goed te kijken wat we willen en kunnen.

er is zo veel verschil in hok en voer en ras………….

alle tips zal ik heel goed bewaren en zeker gebruiken als we over gaan tot aanschaf.

heel erg bedankt allemaal !!!

astrid.