om moedeloos van te worden/HELP

• Jipke frl

Ik heb hier een cavia te zitten die ik al 3 week dwangvoer, ben nu met 2de ab kuur bezig en niks lijkt aan te slaan, zelfs lijkt het zilver coddiodaal niet te willen aanslaan.

De da heeft naar kiezen gekeken die waren niet te lang.

Ze eet geen biks uit haar zelf, wel zachte dingen als banaan.

Ze kwijlt als een gek.

Iemand hier mss de gouden tip dat ik dit met de da kan bespreken?

Qua andere ab ofzo?

Om mij mag deze caaf morgen dood in kooi liggen, ik zie er op moment geen heil meer in, wordt er zo moe van.

• Gerda_H

Hoi,Jipke.

Ik kan me je gevoel best voorstellen hoor. Heeft de da ook het kaakje bekeken? En wat voor indruk geeft de caaf verder? Eeen zieke caaf,of een levendige caaf? Een tijdje terug had ik hier ook een caafje,die sterk was afgevallen,en eerst ook geen brokjes wou eten en water drinken deed het ook bijn niet. Ik heb haar toen heel veel gras en paardebloemblad gegeven,een papje van verdundekoffiemelk,met wat bix erin,druivensuiker,wat vit.c,peterselie ne brandnetelblad. En veel hooi.Na een paar dagen begon ze al wat op te knappen. Ik heb er toen een zeugje bij ingedaan,die wat jonger was,maar wel even groot. Vanaf toen ging ze weer zelf eten en drinken. Het treurig inelkaar zitten was toen ook meteen over. Ze is nu weer helemaal opgeknapt,en zit nu samen met nog twee zeugjes.

Ik hoop toch dat jou caafje het ook opredt.

Groetjes Gerda

• nnatasja

heej Jipke ,

het kwijlen en eten van zachte dingen geeft duidelijk aan dat er iets met het gebit / kaken aan de hand moet wezen , ab zal hier zeker niet bij gaan helpen ,welke soort je ook gaat geven ..

Ik denk dat je dierenarts toch iets over het hoofd ziet wat betreft het gebit en zou daar op hameren dat dat beter nagekeken word , mocht er op het gebit niets te vinden zijn zou ik een foto laten maken want dan zou het ergens in de kaken moeten zitten.

• Jipke frl

Als ik haar een vit C tabletje ( suikervrij van DA-drogist) geef kauwt ze deze wel op, biks spuugt ze uit, alle andere groen kan ze ook niks mee worden.

Ze kauwt wel op andijvie om maar eet niks op. Aan de manier vam deze tabletten eten zie je dat het slikken haar pijn doet.

Ze zit levenloos in haar kooi.

Haar maatje gecastreerde beer is net doodgegaan, een andere caaf van me is er mee begonnen die is ook dood gegaan.

Allebei met keelonsteking en haar haar maatje had er abces bij.

2 anderen hadden ook iets want die aten ineens ook niet meer, berde met zilver behandeld en biks in bekje geduwd en ze aten binnen een week zelf weer.

Heb voor deze al een nieuw vriendinetje gehaald maar die arme ziel zit alleen in een gemeentekrat anders ook kans dat ze het krijgt.

De caafs die ziek werden zijn mijn oudjes van boven de 4 jaar, die jonger zijn en bij allen in de buurt konden komen ( die lopen los) hebben geen verschijnselen en eten nog genoeg.

• nnatasja

ik zou toch de kiezen en kaken even na laten kijken , het kan best zijn dat juist deze cavia iets anders heeft als je andere ook al lijkt de link snel gelegt ..

Als ze allemaal exact dezelfde symptomen hebben zou je toch met je dierenarts moeten over leggen of hij iets kan vinden wat hier verantwoordelijk voor is , een virus oid.

als al je zieke caafs gingen kwijlen kan het misschien ook iets van vergiftiging wezen ?

Wellicht een kruid of iets dergelijks ?

• Gerda_H

Kan het zijn dat ze iets in de keel heeft gekregen? Of dat er ergens een klein stukje plastic tussen heeft gezeten? Als je met je vlakke hand langs het keeltje naar beneden gaat glijden,kun je dan misschien ook een verdikking voelen? Tja, ik zeg ook maar wat hoor? Gewoon om maar wat met je mee te denken.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Ja, daar dacht ik net ook aan,toen ik mijn berichtje op plaatsen had geklikt.

Groetjes Gerda

• AsDa *

heee', jipke

Een cavia die kwijlt heeft erge pijn.

Het zouden idd de kiezen kunnen zijn, of wat ook goed mogenlijk is , een ontsteking in de keel.

Ik zou het er iig niet bij laten, en gaan voor een uitgebreid onderzoek, desnoods door een andere Da.

Sterkte !

XXX as XXX

• Cavia Opvang Betuwe

ik heb al op een ander forum gezegd dat dit soort problemen duiden op gebitsproblemen, vooral als de zachte dingen er wel in gaan en vooral dat kwijlen.Hoe dan ook, er zal toch iets secuurder in het mondje moeten worden gekeken , vooral als er het vermoeden van een keelontsteking bij zit.Het lijkt mij dat ze dit dan ook kunnen zien?

Of misschien een second opinion bij een andere arts?

Ben je 3 weken dwangvoeren nu al zat Jip? Ik zit er hier eentje al een maand te dwangvoeren.En ook hier geen verbetering.Maar soms moet je toch even doorzetten.Het beestje kan er ook niks aan doen helaas.

groet,

Irene

• Jipke frl

En het dwangvoeren van de anderen die haar voorgingen en dood gingen…………….

Vergiftiging kan niet, Tina liep met 4 anderen los ( Tina nr 1 en dood, Alonso zat in ren en opgesloten dus, die is beter, Kaj is aangestoken door Tina en beter, Remie zat met deze Kuifke in ren dus ogesloten). Er lopen nu nog 4 los om, die hebben allen niks tot nu toe en zijn jonger dan 4 jaar, de oudjes van 4+ zijn ziek of geweest.