vraagje?

• lies

hallo allemaal

ik heb een groepje cavias allemaal zeugjes er zat eerst een gecastreerde beer bij maar die heb ik pas moeten laten inslapen

nu is mijn vraag kun je er weer een gecastreerde beer bij zetten of niet

wat is verstandig

• isabel

Ik zou eerst eens kijken de komende tijd wat er gebeurt tussen de zeugen. Het is niet persé noodzakelijk een castraat erbij te zetten.

Als je er één nodig hebt om de orde te handhaven, moet-ie dat ook wel kunnen. Dus dan moet je ook wel één met het juiste karakter hebben.

• Susan

Ik heb drie zeugjes en dat gaat prima.

• Judith

Ik heb hier 2 zeugen, dat is constant onrust. Ze zitten elkaar steeds te pesten en uit te dagen, maar ze kunnen ook weer niet zonder elkaar. Dus had ik er een jonge castraat bij gegooid… maar dat hielp niks want die liet over zich heen lopen en werd helemaal gestressed van de 2 zifters. Dus nu is een cavia-opvang een geschikte kandidaat voor deze 2 zeugen aan het zoeken om de boel onder controle te houden.

• Monique

Hallo Judith,

Heel vervelend, soms kan er wel eens een pittig zeugje tussen zitten. Ik heb er 7 tot 10 bij elkaar en heb nergens last van. Het wisseld wel eens want dan komt er weer één terug bij de beer vandaan en het gaat altijd goed.

Het enige advies dat ik je kan geven is als je een caafje koopt let dan heel goed op het karakter….dat is het eerste waar ik naar kijk als ik met een dier fok. Dan kijk ik pas naar de rest.

Hoe lang geleden heb je ze gekocht en hebben ze altijd bij elkaar gezeten?

Hoe oud zijn ze…..Het zijn hele sociale dieren dus dit zou eigelijk goed moeten gaan. Hebben ze genoeg de ruimte in een hok?

Wat je kan proberen is op onbekend terrijn ze laten “spelen” en kijken wat daar gebeurd.

Succes,

Groetejs Monique

• Monique

Hoi Lies,

Als je dat leuk vindt, kun je er prima weer een castraat bij zetten. Ik heb dat ook gedaan toen mijn vorige castraat overleden was. Met de nieuwe ging het ook weer prima. Deze laatste is helaas een tijdje geleden ook overleden en nu zitten de dames zonder man, maar ook dat gaat prima, dus in principe kun je alle kanten op.

Gr. Monique

• swaas

hoi hoi,

Hier heb ik 21 zeugjes samen lopen met 1 gecastreerde beer, en die houd er zijn dames helemaal niet onder, ze “walsen” gewoon over hem heen, maar hij vind dit niet erg, hij papt gewoonlijk aan met diegene die op dat ogenblik “loops” zijn…..makkelijk is dat wel, want ik kan bijna altijd zien welk zeugje haar “vruchtbare” periode heeft, dan hoor ik hem brommen en achteraan sjeezen……(bij de meeste toch)

Ik denk dat ik een serieuze dominante castraat nodig zou hebben om dit vrouwenploegje in toom te houden, trouwens het groepje is zowat in 3 gesplitst, er zitten 3 nogal oude maar dominante tantes tussen , en die houden de boel onder controle, tot nu toe geen “gepluk, geen bijtwondes en geen haartje-pluk…..ook niet tussen de 3 bejaarde oude ”tangen" ha ha…