udate keizersnee

• jacquelinesbeestenspul

hoi allemaal

hier even een update over de keizersnee

moeder doet het prima en eet al een beetje zelf maar nu het volgende :

kindjes waren na de geboorte erg kortademig en slap warmtelamp erop gedaan en toen werden ze iets actiever maar na 4 uur is de eerse uk overleden en de rest heeft het ook niet overleefd de dierenarts was er heel druk mee maar de ukken overleden achter elkaar :(

waarschijnlijk heeft moeder de ukken niet kunnen voldragen en waren ze gewoon te vroeg geboren.ik krijg alles zo thuis gebracht ook de dode jongen :(

ik hoorde al van truus le blanc dat je een te vroeg geboren jong kan herkennen maar hebben jullie ervaring hoe je kan zien of een uk te vroeg geboren is ???

ik ga ze bij thuiskomst gelijk wegen en nakijken maar als jullie tips hebben graag zo kan mijn dierenarts in de toekomst anders handelen en hoeft ze neit zoveel moeite te doen als ze weet hoe je kan zien dat een uk nog niet geboorterijp is

ze is volwaardig dierenarts maar heeft nog nooit een levende caviajong gehaald die is blijven leven na de keizersnee dus haar vraag is hierboven ook

hoe kan je aan een babycavia zien dat hij/zij nog niet levensvatbaar is ??

ik heb al enkele tips gekregen maar alles is welkom ook voor mijn lieve dierenartsvriendin die me erg veel helpt met dit soort nare ervaringen in de fok en zij zegt ook als ik jou kan helpen kan ik ook andere mensen met hun caafjes helpen :)

ze heeft al een keer een zeug van mij gered die hier gesterriliseerd rondhobbelt dus heb ik voor deze dame ook goede hoop

bedankt iedereen die mij gemaild en te woord hebben gestaan vandaag en hier ook iedereen bedankt die op mijn topic hieronder heeft gereageerd

groetjes jacqueline

• renate

Hoi Jacqueline,

Ook ik heb ooit een zeug moeten laten helpen met keizersnede dus ik weet wat het is.

Bij mij waren alle jonkies (5 stuks) al dood. Het eerste jong wat gewoon geboren was springt nog altijd in mijn meidenbak rond.

Ik zat te denken aan de narcose, is die niet te ver doorgewerkt voor de jongen???

Ik weet het niet hoor! Is maar zo'n gedachte wat bij mij opkwam.

Verder sterkte met moeders!!!

Groetjes renate

• Cavia Opvang Betuwe

De keren dat ik helaas die ervaring had ,was het alleen te zien aan de beharing,nageltjes en zo.En het gewicht uiteraard.

• Antoinet

Bij mij was het ook aan de beharing van de jongen te zien.

Bij heel weinig of geen haar kan je er vanuit gaan dat ze echt veel te vroeg waren

Bij weinig haar ,zeer dun,zoals bij mij alleen op rug wat en op koppie met geheel kaal onderkantje ging ik uit van ong 1 week te vroeg.

Dat jong heb ik ook groot gekregen.

En het andere jong was totaal kaal,wel redelijk van grootte en die is wat ik ervan kan beoordelen zeker 2 weken te vroeg geweest.

• fantasyli

sneu van de jongen, ik hoop dat mams er helemaal bovenop komt!

• Peter

Hoi Jacqueline,

Een niet voldragen jong is nog te kaal op onderbuik, dus tussen de achterpootjes en de haren zijn te kort.

Maar ik heb ook nog niet anders mee gemaakt dan dat de jongen bij een keizersnede of er dood uit kwamen of vrij snel erna overleden. Ook de wel duidelijk voldragen jongen. Dus het niet voldragen zijn is in dit geval niet belangrijk.

Volgens mij krijgt iedere fokker er vroeg of laat mee te maken.

Trek het je maar niet teveel aan.

Groetjes,

Peter

• Caviastalmarieke

Ik heb ook een keer een keizersnee gehad bij een cavia, maar dat jong is wel groot geworden, maar hij kreeg wel iets omdat hij sloom was van de narcose maar wat??????

Ik ben geen dierenarts, maar die liep met een kwartier al lekker bij mams door het hok.

Dus het kan wel, en zeker ieder fokker krijgt er een keer mee te maken

Marieke

• jacquelinesbeestenspul

hoi marieke peter en de rest

de 3 jongen hadden een geboortegewicht van 65 gr wat ik erg licht vind voor een 3 ling en ze hadden wel de haren overal maar mijn vriendin (DA) vermelde gelijk na de geboorte dat ze erg benauwd waren zij heeft ze ook glucose gegeven en extra vocht onder de huis gedaan maar opeens na 4 uur ging de eerste dood en de rest volgde snel erna.ik heb de jongen gezien en ze zagen er voldragen uit en niet raar maar ik vond ze erg licht

ik weet de dekdatum ook niet dus miss waren de longetjes net niet rijp genoeg omdat ze zo snel ademde of heeft de 4de jong die aan het vergaan was de rest vergiftigt ?? zomaar een idee nu hoor

moeder doet het prima en ze is nu op dit moment andijvie aan het eten en komkommer voor de vocht ze doet het prima en lijkt nergens last van te hebben

ow ik ben zo blij met mijn vriendin en samen hebben wij moeder gered die anders overleden was omdat de baarmoeder ook al blauwig was

vanmorgewn temp gemeten en die was netjes 39,1 gr ze kijkt allert en is lekker aan het knabbelen :) dus voor mamma heb ik goede hoop

nu is mijn vriendin benieuwd of je met deze zeug nog kan fokken en ze heeft straks gezegd dat ze de baarmoeder op een koeiemanier gehecht heeft (weet niet wat ze bedoelt miss peter wel :) )

ik laat haar lekker met rust hoor maar haar nieuwsgierigheid als dierenarts vind ik wel mooi

dus kan je nog met deze zeug fokken is haar vraag

niet rellen nu allemaal is maar een vraagje want ik heb haar volle zus hier wonen en ik heb deze zeug niet voor de fok nodig verder

groetjes jacqueline

• renate

Hoi Jaqueline,

Ik zou met dat zeugje dus niet meer fokken. Je heb haar een keer het leven gered en ik zou het risico niet nemen om het lot uit te dagen en te proberen of dat nog eens lukt.

Je weet ook niet wat de oorzaak is van het rottende jong en de doodsoorzaak van de rest van de jongen.

Nee, ik ga niet rellen. Maar ik zou niet eens twijfelen of ze nog eens gedekt zou worden ja of nee.

Groetjes Renate.

• Peter

Hoi Jacqueline,

Ik heb nog een leuke annekdote.

Jaren geleden had ik een zeug waarvan de bevalling stagneerde. Ze liep op dat moment nog bij de beer. Ik heb een keizersnede gedaan. Jongen waren dood.

De zeug deed het verder prima en na 10 weken liep er weer een jong bij.

Ze was dus blijkbaar voordat ik de keizersnede had gedaan alweer gedekt.

En met een op moment van dekken een jong voor de uitgang , en een baarmoeder open geweest, toch drachtig geworden. Later heeft ze nog een paar nesten gehad zonder problemen.

Jacqueline, het is dus mogelijk dat je cavia weer drachtig wordt, maar of je haar laat dekken moet je toch zelf afwegen.

Dat hechten van de baarmoeder heet “Cuching” en wordt inderdaad bij koeien toegepast maar is ook de beste methode voor honden, katten en dus ook cavia's.

Groetjes,

Peter