Tumor

• Miranda

Hallo allemaal,

Mijn cavia dame van bijna 4 jaar wil al vanaf zondag bijna niks eten. Ik ben vanaf zondag aan het dwangvoeden en maandag bij de da geweest. We dachten zelf dat het aan de kiezen zou liggen, omdat ze wel graag wil eten, maar het lukt niet… De da voelde helaas ook een tumor in haar buikje (ter grote van een kleine tomaat)…. Afgelopen woensdag is ze aan haar kiezen geholpen, deze waren niet heel mooi, maar waarschijnlijk zou ze hier ook niet zoveel last van hebben gehad dat ze daardoor niet meer at. Ik voer haar nog steeds en ze reageert ook nog steeds overal op. Af en toe eet ze wat hooi en wat groen, maar daar blijft het bij. Ze keuteld wel en plast ook normaal.

Ik denk dat het toch de tumor is, ik zou haar kunnen laten opereren hieraan, maar of ze dat overleeft is de vraag natuurlijk. En ik weet niet of ik haar al deze ellende van de operatie aan moet doen…

Dilemma… wat zouden jullie doen?

Groetjes Miranda

• Jessica

Ik zou denk ik een operatie wagen. Nu schiet je helemaal niks op en lijdt je

cavia hoogstwaarschijnlijk onnodig pijn.

Sterkte ermee!

Groetjes,

Jessica

• natanya

Moeilijke keuze, maar je zal hem toch uiteindelijk zelf moeten maken.

Daarom wens ik je van deze kant heel veel succes hiermee…

Groet Natanya

• jacquelinesbeestenspul

hoi miranda

hmmm erg moeilijk maar ik zou ervoor kiezen om het meisje in te laten slapen in deze klinkt hard maar een caaf die ziek is en ook nog geopereerd moet worden heeft weinig overlevingskans zeker als ze al is afgevallen en niet lekker in haar vel zit

maar de keuse is gelukkig aan jou en misschien red ze het wel

groetjes jacqueline

• Miranda

Hoi Jaqueline,

Dit is dus ook mijn eerste ingeving.

Het lijkt me voor haar erg zwaar om nu een operatie te ondergaan…

Ik denk nog even na en zal snel een beslissing moeten nemen…

Bedankt voor de reacties.

Groetjes Miranda

• Monique

Hallo Miranda,

Hoe erg ik het ook vind, ik sluit me aan bij Jaqueline.

Ik weet uit ervaring dat als je caafje zo ziek is en pijn heeft dat de overlevingskansen minimaal zijn of je moet er heel snel bij zijn. Meestal speelt iets al langer, (dit gaf je ook al aan omdat de tumor al zo groot is als een klein tomaatje) want caafjes zijn erg hard voor zichzelf voor ze jou aangeven dat ze pijn hebben.

Ook ik ben blij dat ik deze keuze niet hoef te maken en wens je veel sterkte met je lieve caafje!

Volg je hart, dat is vaak de beste keuze.

Groetjes Monique

• renate

Hallo Miranda,

Ik wil even mijn menig geven. Wat je uiteindelijk beslist moet je natuurlijk zelf weten. Het is tenslotte jou dier en je weet het beste hoe ze is en reageert.

Ik wil een paar opmerkingen maken waar je misschien iets mee kan.

1: Ze heeft haar leeftijd tegen wat betreft een operatie. En het ligt er ook aan hoeveel ervaring je dierenarts heeft. Ik zou haar niet laten opereren.

2: waarschijnlijk heeft ze het minst last van de tumor, ik heb een dier gehad dat hier 5,5 jaar oud mee is geworden. De ervaring leert dat als je het laat opereren dat het meer kwaad dan goed doet.

3: Je zegt dat ze geholpen is aan haar kiezen terwijl dit misschien niet echt nodig was geweest. Een dier wat aan de kiezen geholpen is heeft een aantal dagen flink pijn. Ik zou even een aantal dagen afwachten of ze nog uit zichzelf gaat eten.

Is dit niet het geval dan zou ik haar in laten slapen.

Hopelijk kan je hier wat mee. Sterkte met de beslissing.

Groetjes renate

• Miranda

Hoi Renate,

Ik ga zeker nog even door met voeren, zeker omdat ze zelf aan geeft nog te willen. Mijn andere caaf is ook een keer aan haar kiezen geholpen en ook bij haar duurde het een paar dagen voor ze weer zelfstandig ging eten.

Ik houd het dus nog even vol en houd haar heel goed in de gaten, zodra ik merk dat ze zich echt heel rot voelt ga ik direct naar de da en laat haar inslapen.

Ik denk niet dat ik haar laat opereren aan de tumor, ook om de redenen die jullie al hebben genoemd.

Ik vertroetel haar lekker en waak over haar….

Groetjes Miranda