Dillema:'(

• Susan

Één van mijn cavia's is ziek, blaasontsteking. Afijn, hier heb ik al eerder een topic over geopend. Ik ben nu al twee weken met ab bezig.(sulfatrim drops) en dat leek te helpen. Ze knapt ook wel op, maar net als ik denk dat ze de goede kant op gaat, is ze een dag later weer hartstikke nat.

In overleg met de dierenarts donderdag de ab wat verhoogd, van 0,5 ml per keer naar 0,6 ml per keer en dat twee keer daags.

En ik heb voor maandag een afspraak voor een foto. Wel heb ik voor mezelf al het besluit genomen (en dat was zeker niet makkelijk) dat als er idd een blaassteen te zien is, ik haar in laat slapen. Maar als er niets te zien is? en dan? Hoelang moet ik nog aanmodderen? Ik heb het gevoel dat dit een gebed zonder end gaat worden.

Zeker gezien een eerdere ervaring: cavia had ook blaasontsteking leek, geen stenen en alles op alles gezet om haar beter te laten worden. Heel wat ab later en een hele hoge rekening, heb ik besloten om haar in te laten slapen, omdat niets leek te helpen en ze incontinent werd (leek). Ik heb het gevoel dat dit net zo'n verhaal gaat worden.

Ik weet zeker dat ik haar niet wil laten lijden en ik vind echt dat als je een dier hebt er goed voor moet zorgen. Doe ik ook mijn uiterste best voor en ze zien er supergoed uit!

Het moeilijke is dat mijn caaf nu over het algemeen heel vrolijk uitziet, ze eet supergoed, drinkt niet meer dan normaal enz enz. En toch is ze nat en heb ik niet het idee dat plassen normaal gaat, maar meer met persen en er komen dan ook keuteltjes.

Waar ligt de grens? Gevoelsmatig wil ik er alles aan doen om er voor te zorgen dat ze beter wordt, maar verstandelijk weet ik dat de kans niet heel groot is, en financieel speelt in dit geval ook wel een rol moet ik bekennen met schaamrood op mijn kaken. Ik leef ook maar op bijstandsniveau. Ik vraag me af of een foto laten maken wel zin heeft, of ik haar niet net zo goed meteen in moet laten slapen. Wil ik haar dit wel aandoen, nog langer?

Gevoel en verstand liggen nogal met elkaar overhoop. Ik weet het niet meer:'(

en kom alsjeblieft niet aan met dat je geen dieren moet nemen als je er geen geld voor overhebt, want dat heb ik wel.

• Gerda_H

Hoi, Suus,

Ook als je weinig geld hebt,kun je heel goed voor je dieren zorgen. En ik denk in dit geval dat geld hier ook geen rol speelt. Er is een grens,en die grens kan alleen jij trekken. Houden van je dier,is ook het los kunnen laten,als de tijd daar is. Wanneer jij het gevoel voor jezelf hebt,dat het genoeg is geweest,dan moet je hem laten gaan. Maar als jij het gevoel hebt,van misschien moetik hem een kans geven door eerst een foto te laten maken,dan moet je dat doen. Ook kun jij je da advies vragen.

Wat je beslissing ook zal zijn,ik respecteer dat. En ik wil je alvast heel veel sterkte wensen.

Groetjes Gerda

• jacquelinesbeestenspul

hoi susan

heeft ze pijn ? of is ze gewoon vrolijk ?

ik heb hier ook een zeugje die weleens nat is maar die plast scheef als je begrijpt wat ik bedoel

is de urine onderzocht en is daar blaasontsteking uit gekomen ?

groetjes jacqueline

• Saskia

Hoi Susan,

heb je al eens naar de kruidenformules van Knoevel gekeken? Daar zitten ook sterke formules bij voor blaasstenen, zoals de Chanca Piedra of de Lysium. Deze zijn (in verhouding met een operatie toch zeker) niet duur en kunnen de steen mogelijk in grootte doen afnemen of misschien helemaal vergruizen. In combinatie met aangepaste voeding (bv Gerty Carrot & Cranberry, speciaal voor blaaspatientjes) kan een cavia ook mét een blaassteen een heel normaal, dragelijk leven hebben. Ik heb hier een zeugje, jewel, rondlopen die heeft al een jaar een blaassteentje. Het is een klein krengetje van 0,2 a 0,3 cm, en hij zit achteraan haar plasbuis volledig klem. Ik heb 2 pogingen gedaan om het ding middels een blaasspoeling te laten verwijderen maar niets hielp, ondanks de zorgvuldige pogingen van de dierenarts.

Ik heb me er bij neergelegd dat Jewel dit steentje heeft en soms jammert bij het plassen. Ze is hartstikke gelukkig met haar leven, doet het supergoed, is vrolijk en lief, alleen heeft ze soms pijn. Maar cavia's weten niet beter: zij weten niet dat er genezig bestaat. Zij accepteren die pijn, als deze van acceptabel niveau is. En kennelijk is hij dat voor Jewel zeker: zij geniet met volle teugen van het leven.

Een operatie is wel de snelste en beste oplossing, maar als het niet mogelijk is, zijn er nog voldoende alternatieven om uit te proberen voor je besluit dat dit niet meer caviawaardig is.

heel veel succes met dit moeilijke dilemma, ik hoop dat je toch verder kunt kijken naar alternatieven voor een operatie die jou en je cavia tcoh nog vrolijk door het leven kunnen laten gaan.

• Susan

Ja, de urine is onderzocht en er zit bloed in, dus blaasontsteking. De da sluit een steen niet uit en zegt ook dat als die er zit, hij er uit moet.

• Susan

Hoe ze is? Nogal wisselend, het ene moment is ze een supergezonde blije caaf en het volgende moment is het een zielig hoopje ellende.

• Saskia

Is ze dat zielige hoopje ellende alleen tijdens het plassen of ook daarbuiten? Krijgt ze ook Carprofen?

• Susan

Ze krijgt geen carprofen.

Wat me vandaag opviel; ze ligt en dan schokt haar hele lijfje (dus ook tijdens het plassen) maar krijgt ze eten, vliegt ze er op af. Maar als ze met z'n drietjes door de kamer lopen, rent ze vrolijk mee, al lijkt ze dan misschien wel wat trager en makkelijker te pakken dan normaal.

Ze plast trouwens wel veel en ik zie de ene keer gruis de andere keer niet. Ik zet haar zo nu en dan even appart om dat in de gaten te houden. Ik kon helaas niet zien hoe het eruit kwam. De keren dat ik het wel zag, vooral persend. Nu is alles goed schoon en droog en lijkt er niets aan de hand, ben alleen heel benieuwd hoe het er morgen uitziet.

Oh en ik heb Gerty met Cranberry besteld, dus dat komt ook snel.

• Saskia

Waarom krijgt ze in vredesnaam geen pijnstilling? Carprofen werkt pijnstillend en ontstekingsremmend en is bijna belangrijker dan de antibiotica voor haar eigen lichamelijke gevoel. Als jij je doodziek voelt dan is antibiotica erg fijn omdat je dan beter wordt, maar tot die tijd zou je toch ook graag ten minste een paracetamolletje willen?

Ik zou zeker hiermee beginnen, dit moet haar duidelijk verlichting geven!

• Susan

Ik overleg vooral veel met de DA en met haar assistentes. Ik ben daar nogal kind aan huis, helaas:(. Zij kennen dus mijn ervaringen met dieren, weten dat ik er alles voor overheb, maar snappen ook dat het ooit eens genoeg is.

Mijn belangrijkste stelregel is dat mijn dieren een goed leven moeten hebben en geen pijn mogen lijden.

En nogmaals, dat ik er alles aan zal doen dat ze een goed, gezond leven hebben, maar eerlijk gezegd is de grens nu wel bereikt:(

Maar als ik dan zie hoe ze er nu uitziet…..

Ik heb het ook met de assistente en de DA zelf over dat wisselende beeld gehad en daarom denken zij aan een steen. Ik weet dat ik mijn diertje geen operatie aan wil doen en niet vanalles wil proberen omdat het dan misschien wel overgaat, beter wordt.