Soort hooi

• Sam

Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van twee lieve troetelcavia's genaamd Boelie en Fis. Een tijd geleden ben ik er achter gekomen dat ze kleine puntjes in hun vacht hadden zitten. Na viel gepiel heb ik er wat van die puntjes uit kunnen halen en het bleek dat het een soort van stof was (eerst had ik er ontzettende schrik van, ik dacht dat ze luizen hadden). Nadat ik ze beiden grondig gewassen had waren deze stofjes bijna geheel verdwenen.

Echter, nu zit er weer ontzettend veel stof in hun vacht. Het ziet eruit als zwarte puntjes die zich aan het haar hechten. Beestjes zijn het volgens mij niet, want ze bewegen of kruipen niet en zitten ook niet op de huid (ik heb het soort ongedierte wat cavia's zouden kunnen krijgen opgezocht en niets leek op wat Boelie en Fis hebben).

Is het mogelijk dat dit uit het hooi komt? Ik gebruik hooi van Kenner en ook het zaagsel is van dit merk. Wat voor soort hooi gebruiken jullie en zou iemand mij kunnen vertellen wat deze "puntjes' zijn?

Alvast bedankt en hopelijk weet iemand raad,

Groetjes Sam..

• Susan

Zo te lezen gaat het over hooiluis en volgens mij kan dat geen kwaad. Ik heb hooi en zaagsel van Premium. Ziet er over het algemeen mooi uit. Eerst gebruikte ik ook Kenner hooi, maar ben om deze reden overgestapt.

• Cora

Ook al lijkt het niet op beestjes, het kunnen wel beestjes zijn.

Voor het geval je de caafjes geen dierenartsbezoek wilt aan doen. Bij de konijnengroep gaven ze als tip om met plakband wat van de “beestjes” van de vacht te halen en dan het plakband dubbel te vouwen. Niet te hard drukken anders druk je de beestjes plat. Dan kan je de dierenarts onder de microscoop laten kijken.

Ik gebruik altijd hooi van thijssen als bodembedekker, is lekker zacht, niet zo stoffing en ruikt lekker. In de hooibol krijgen ze kruidenhooi van BarnI. Beide merken komen uit de fabriek van thijssen.

• jacquelinesbeestenspul

hoi sam

je kan inj de dierenwinkel van het merk beaphar een flasje insectenspray kopen dat werkt prima tegen hooiluisjes en mijtjes hoef je niet voor anar de dierenarts hoor is erg onschuldig en ja het zit in het hooi

je kan het hooi een nacht in de vriezer doen dan gaan de luisjes dood

groetjes jacqueline

• Kirsten P

Al het hooi wat je in de dierenwinkel koopt zit vaak in plastic verpakt.

Vaak zie je in die pakken juist van die beestjes zitten.

Ik gebruik nu voor mijn konijnen een baal hooi. Is veel minder stoffig.

Ik heb ook eerst pakken hooi gebruikt, maar dat was erg fijn hooi en konijnen moeten eerder het grove hooi hebben. Ook kreeg ik in die tijd last van mijt op mijn konijnen, dat kan toen ook van het hooi geweest zijn.

Groetjes Kirsten

• Sam

Ontzettend bedankt voor jullie reacties.

Het hooi van Kenner is vrij stoffig en erg fijn hooi. Het lijkt mij dus ook dat het inderdaad hooiluis kan zijn.

Ik zal in ieder geval die spray in huis halen. Is het verstandig om de caafjes eerst te wassen en ze daarna in te sprayen, of kan ik die spray gelijk gebruiken? Verder ga ik een ander soort hooi kopen.

Mocht dit nog niet helpen, dan ga ik de DA een bezoekje brengen. Maar nu heb ik in ieder geval wat tips gehad die ik eerst kan uitproberen. En ben nu ook gerust dat het niet schadelijk is voor Boelie en Fis..

Hartstikke bedankt..

Groetjes Samantha

• Susan

Sprayen kan meteen. Frontline helpt ook erg goed, maar dan is voorzichtigheid geboden!!!

• Kirsten P

Frontline kan bij konijnen dodelijk zijn, lijkt me dus bij cavia's ook niet het juiste middel.

Ik heb bij mijn konijnen Stronghold pipetten gebruikt voor pups/ kittens.

Dat heeft heel goed geholpen.

Groetjes Kirsten

• Susan

Ik weet dat er risico's aanzitten, dat is bij Stronghold ook zo.

Ik heb al een aantal keren Frontline gebruikt, niet zoveel en er was niets aan de hand.

• Cavia Opvang Betuwe

Ik heb gehoord dat frontline niet zo goed is voor konijnen, hoe het bij cavia's zit weet ik niet precies ,maar voor cavia's gebruik ik altijd Stronghold kat en dan de laagste gewichtsklasse…. werkt super.