Ik heb een wat rare vraag misschien: ik heb een lief en levendig beertje van bijna zes jaar.
Regelmatig lijkt het alsof er een keutel blijft ‘hangen’: hij zit dan wat lager en aangezien hij daar waarschijnlijk soms al wat langer zit, is het vaak wat uit elkaar gevallen en ruikt vrij sterk. Op die plaats zit soms ook een soort pluk haartjes met wat wittig zuur ruikend smeersel.
Ik weet niet zeker wat ik hier het beste mee kan doen. Het lijkt me niet prettig en ook niet zo hygiënisch als het daar blijft zitten (i.v.m. het risico op ontstekingen bijv.); daarom probeer ik het meestal zo voorzichtig mogelijk wat naar buiten te masseren. Hij vindt dit echter niet zo prettig, wat ik me kan voorstellen. Doe ik daar goed aan, of is het niet nodig en geeft het geen problemen?
Ik lees wel eens iets over wat oudere beertjes waarvan de anaalklier wat verstopt raakt, en dat je dit voorzichtig moet proberen te verwijderen. Is dit wat nu bij mijn cavia speelt, of is dat weer iets anders?
Ik hoop dat er mensen zijn met meer ervaring hiermee. Hartelijk dank voor de info!