wie heeft er nog cuy's

• Mariska

De fokker waar ik dr vandaan heb zei mij dat dit geen enkel probleem was. Ze moest alleen voldoende groente/fruit hebben. Als je ze maar genoeg groente/fruit geeft stoppen de ‘gewone’ cavia's vanzelf wanneer ze genoeg hebben, en ruimt de cuy de rest op. Dit klopt ook wel. En natuurlijk de hele dag hooi, maar dat moeten de andere cavia's ook. Brokjes hebben ze ook de hele dag staan, en kunnen ze naar behoefte pakken…

• basjeeeee

ik voer sowieso veel meer groente en fruit tegenwoordig, de brok verdwijnt hier langzaam uit het ‘dieet’ .. ;)

Hooi is natuurlijk altijd aanwezig bij zowel de konijnen als cavia's..

• Sanne

Hallo

Ik heb 3 cuy zeugen tussen de gewone caafs zitten ( dat zijn er 8 en 1 gecastreerde beer )

Er is verder weinig verschil in gedrag te merken alleen bij de waterfles gebruiken de cuy's hun handen om een andere caaf weg te duwen. Want als zij aan de beurt zijn, nou, dan zijn ze ook aan de beurt hoor, en dan moet de ander gewoon wachten. En met groente, dan zitten de gewone caafjes rondom te knabbelen terwijl de cuy het gewoon in zijn geheel mee sleurt om in een stil hoekje zoveel mogelijk op te peuzelen.

Hoe meer je ze knuffelt des te tammer worden ze maar dat is met de gewone caaf ook zo. Misschien dat het moeilijk kunnen delen wel cuy eigen is maar dat weet ik niet zeker. Ze zijn wel iets pinniger naar een ander toe.Dat is wat me hier op valt.

Groetjes Sanne

• Cavia farm Witches at work

Hoi Basje

Hier verdwijnt de brok ook over een tijdje uit het dieet van de caaf.

Ik maak mn zakken Kasper eerst nog wel op ook gezien het feit het een van de beste brok is die er op de markt is momenteel.

Waar ik zo wie zo ook van geschrokken ben is dat er brokken izjn die gewoon niet goed verdragen worden door de caaf.

gr D#S

• liapacheco

hoi hoi renate ik ben het grotendeels met je eens.ik heb zelf cuys gefokt had er 26 .je leer de cuys goed kennen pak je ze van jongs afaan vaak op kun je ze net zo tam krijgen als een gewone cavia.dat is mijn ervaring in de cuys .mijn ervaring is ook bij een cuy als je die op pakt als jij gestrest ben dat voelt de cuy ontspan je als je ze op je arm hebt worden zij ook rustig.helaas heb ik de meeste cuys weg moeten doen .cuys hebben heel veel groente nodig .ik heb ook geleerd dat de dikke darm van een cuy alle groente opneemt en de dunne darm de brokjes het werkt bij een cuy het tegen overgestelde dan bij een gewone cavia.het werd voor mij op laatst te duur .ik zelf heb nu nog twee glad haar cuys .een witte en een rood witte.de witte zijn opa kwam bij dana weg heb ik als jong gekocht .spijt heb ik er nooit van gehad om cuys te hebben .de twee die ik heb gaan hier ook nooit weg en eten samen met mijn cavias binnen en buiten groetjes lia

• Mariska

Wat voeren jullie dan wanneer ze geen brokken er meer bij krijgen? Hooi met een grotere hoeveelheid groenten/fruit en nog kruiden erbij ofzo? Of nog andere dingen.

Ik kan me wel voorstellen dat ze zonder brok kunnen, maar dan moet je wel heel zeker weten dat ze overal voldoende van binnen krijgen, en overal precies de voedingswaardes van weten. Dat lijkt me nog niet zo makkelijk.

Hoi Mariska

Nou voorlopig houd ik in elk geval de brok nog gewoon aan.

Heb op 22/9/2007 in IJselstein wat fokkers gesproken die ook al wat langer mee draaien en die hebben me er toch van kunne overtuigen de brok met mate te blijven

verstrekken.

Het schijnt als je de cavia alleen op hooi ed zet ze ook weer meer/eerder hooiluis oplopen.

De komende tijd zal ik vanzelf merken hoe het hier verder gaat en kan van daaruit mijn lering trekken.

Zodra ik er echt uit zal ik het meteen uitgebreid op mijn site hierover uitwijden.

Ook omtrent toevoegingen aan het voer te denken aan;

Musli, Luzerne, mais, erwten ed.

gr. D#S

• basjeeeee

Hoezo zouden ze meer hooiluis krijgen van enkel hooi :? ? Ik zou trouwens ook niet steeds wisselen met gedachte, maar eerst iets een tijd goed uitproberen Ine.. ;)

Hoi Basje

Nou ze zitten nu al weer een tijdje op mn oude Kasper, hooi ed dus ik wissel meer in gedachten dan in de voerbakjes ha ha~!~

Het enige wat hier is veranderd dat zijn de bergen nat gras, en de toevoegingen van musli ed.

gr. D#S

• basjeeeee

Oke, maar wat is de redenatie achter de hooiluis?