wie heeft er nog cuy's

• renate

Hallo iedereen

Ik vraag mij of of er nog mensen zijn die cuy's hebben en of fokken.

Ik vind deze dieren nog steeds geweldig, maar krijg een beetje het gevoel dat er in nederland niet veel liefhebbers voor zijn en ook geen fokkers meer.

Dus wie heeft ze nog??

Groetjes Renate

• liapacheco

hoi hoi renate.er zijn er inderdaad niet veel meer die cuys hebben .er werd veel te veel andere rassen door heen gefokt waren op het laatst geen cuys meer .je had ze op een gegeven moment in allerlij rassen .wat dus niet klopte .de echte cuys zijn glad haar .waarvan ik er zelf nog twee zeugen heb zitten .groetjes lia ps op markt plaats staan er in groningen te koop .maar dat is wel in een koop

• renate

hallo,

ik hou marktplaats wel in de gaten, maar ik weet dus nooit of er mee geknoeid is.

In nederland lijken ze uit te sterven. In duitsland kan ik nog wel iets vinden.

Ik heb er zelf 17, maar ook die zijn niet allemaal zuiver. Ik vind het zo jammer dat ze verdwijnen. Begrijpen doe ik het wel.

Groetjes Renate

• Dagmar Smink

Hoi hoi,

Mail mij even ik heb voor mezelf een cuy koppel en heb nog een knoepert van een zoon die weg mag.

Groetejs

• Cavia farm Witches at work

Hoi renate

Volgens mij zijn er idd erg weinig Cuy fokkers in Nederland.

En eerlijk gezegd is het ook niet echt mijn cavia.

Er zijn een 6 tal eigenschappen/zaken die maken dat ik er in elk geval niet zo mee weg loop en waarschijnlijk wel meerdere mensen verwacht ik althans.

1. De Guy wordt gemiddeld maar de helft zo oud oud als een reguliere caaf van een ander ras.

2. Ze zijn wel erg lompig en stijvig bij het oppakken en je hebt echt je handen erg vol eraan.

3. Ze hebben mveel meer leef ruimte nodig omdat ze veel groter zijn, anders vind ik het gewoon kei zielig!

4. Ze zijn vaak erg schuw, daar zit een gemiddeld knuffel adres/fokker ook niet echt op te springen

5. Het zijn in principe caafs voor de comsumptie, worden vet gemest om lekker op gevreten te worden.

6. Uiterlijk zijn ze vaak in de snuit nogal spits wat ik ook minder mooi vind.

7. En last but not least;

ze zijn ook nog eens een stuk duurder dan de gemiddelde caaf.

Maakt mij niet zoveel uit hoor maar veel mensen breken hun nek al over 2,50 meer of minder omeen caaf uberhaupt binnen te halen.

Geen goeie zaak vind ik, maar mensen zijn als de dood iets teveel te betalen voor een cavia vriendje vaak.

En als dat vriendje dan ook nog sneller slijt zeg maar wordt men daar niet vrolijk van.

gr. D#S

• yacente

Van de cuyfokkers heb ik gehoord dat punt 3 niet klopt. Omdat deze dieren erg gestresst zijn hebben ze juist geen groot hok nodig, omdat ze anders letterlijk dood kunnen neervallen. In een klein hok voelen ze zich veiliger. Heb ik van horen zeggen en gelezen. Ik heb zelf nooit cuy's gehad, dus ik heb er geen ervaring mee.

Toen die hype kwam werden er veel cuy's gekruist met gewone cavia's. Nu is de hype gelukkig over, want voor zowel de cuy als voor de gewone cavia heeft het geen meerwaarde om gekruist te worden. Als zou het wel goed zijn voor het karakter.

Hopeful Farm was altijd dé cuyfokker. Je zou hen kunnen vragen waar hun cuys zijn gebleven, want zij hadden altijd leuke dieren die voor een cuy erg tam waren.

• renate

Hallo Ine,

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens.

Ik ben er niet van overtuigd dat ze niet net zo oud worden als een gewone caaf.

Nu heb ik mijn oudste dier ook pas 3 en half jaar. Dus ik kan uit ervaring nog niet meepraten over hun ouderdom.

Ze zijn inderdaad schuwer als een gewone cavia en een stuk eenkenniger, maar.

ik heb cuy's die uit de hand eten en zich gewoon laten oppakken en waar je lekker mee op de bank kan liggen. Ik geef toe dat je daar even wat moeite voor moet doen om ze zo rustig te krijgen, maar je heb ook gewone cavia's die niet te houden zijn en die je nog tam moet maken.

Ik vind ze ook niet geschikt voor kinderen en heb al menig keer gezegd dat het een dier is voor volwassenen.

Ze zijn in de landen van herkomst inderdaad voor consumptie en worden daar in no-time vetgemest. Maar ik ben niet van plan ze op de BBQ te leggen dus zorg ik er wel voor dat ze niet te vet worden. (HAHA ik hou niet eens van bbq-en)

Ja meer ruimte hebben ze wel nodig, en dat is nu net mijn probleem (zucht)

Ik zou alle cuy's wel willen hebben maar heb er gewoon geen plaats voor.

En dan de prijs, tegenwoordig willen de mensen ze graag kwijt en word er al niet zoveel meer voor gevraagd.

Verder hoef ik mij niet druk te maken wat ik er voor vragen moet, want bij mij gaat er geeneen weg.

Ik vind het zo jammer dat ze dreigen uit te sterven hier in nederland. Maar volgens mij ben ik de enige die deze dieren geweldig vind.

Ik vind ook niets zo mooi als hun vertrouwen te winnen. Ik ben nu eenmaal gek met deze dieren.

Groetjes Renate.

P.S. je zou eens moeten komen kijken, mijn grootste zeug (2500 gram) heeft als bijnaam kleine heks!! :-)))

• renate

gedeeltelijk zitten de cuy's van hopeful farm bij mij :-))))

Groetjes Renate

• Mariska

Ik heb sinds 1,5 maand een cuy zeugje, van nu 5 maanden. Ik vind d'r helemaal geweldig en ben helemaal verkocht aan dit ras! Ze zit samen met 3 ‘gewone’ cavia's, maar als er ooit nieuwe cavia's bij komen, worden het zeker cuy's!

Misschien in de toekomst dat ik ze ooit wel eens kleinschalig wil gaan fokken, maar heb nu nog geen plek om de beer en jongen te kunnen houden.

Ze is wel wat schuwer dan mijn andere 2 zeugjes, maar blijft wel stilzitten wanneer ik haar wil pakken. Mijn gecastreerde beer is veel gestresster en schuwer.

Verder weet ik niet of het cuy-eigen is, of gewoon de aard van de mijne is, maar ze is veel ondernemender dan de rest; ze klimt veel met haar voorpoten tegen de tralies op, springt in de hooiruif om er beter bij te kunnen. Klautert tegen het huisje op. De 1e dag had ik haar apart zitten van de rest, zodat ze door het gaas aan elkaar konden wennen. Maar op de een of andere manier is ze er doorheen weten te komen en zat ze ‘s ochtends al tussen de andere cavia’s.

Ze gebruikt haar voorpoten meer dan de rest bij het eten van groente/fruit. Mijn andere cavia's zitten regelmatig met 2e aan een stuk fruit te eten, maar de cuy pakt het gewoon af en wil niks delen.

Maar goed; waar het om ging; ik vind het ook geweldige beesten!!! :-)

• basjeeeee

Klopt het dat Cuys niet met ‘gewone’ caafs gehuisvest kunnen worden i.v.m. andere voeding? Ik zou zelf een cuy in de ren heel stoer vinden, maar heb nooit verder naar gekeken toen ik las dat ze apart moeten, want zit niet te wachten op nog een ren erbij…