geleend, gebruikt of gewoon gejat

• Sanne

Hallo allemaal

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier op het prikbord een berichtje gezet heb. Natuurlijk heb ik wel al die tijd met jullie mee gelezen.

Maar nu het volgende : Laatst was ik lekker alle sites van cavia stallen aan het bekijken en van link naar link. Heel leuk en gezellig om al die caafjes op mijn scherm voorbij te zien gaan.

Tot ik op een site kwam en daar stonden gewoon MIJN foto's op ! Ik schrok me wezenloos en was eigenlijk gewoon heel erg kwaad dat die troela mijn foto's gebruikte om haar site een beetje op te leuken.

Ook een zelf gemaakt plaatje waar ik heel lang op gewerkt had ( in paint ) stond gewoon op haar site onder de “hebbedingetjes”

Ik heb die dame in kwestie een email gestuurd en gezegd dat ik het op zijn minst niet ‘leuk’ vond dat ze mijn foto's op haar site had staan en dat ze het er maar af moest halen of mijn stal naam er onder zetten.

Het antwoord was dat ze via google allerelei afbeeldingen er af haalde en niet keek naar waar het vandaan kwam. En waar ik het toch over had want het waren maar 2 ienie mienie plaatjes.

Het ging om 1 plaatje en 4 foto's, gewoon MIJN foto's van MIJN cavia's, MIJN trots, van MIJN stal !

Toen heb ik gezegd dat zij op haar eigen site foto's van haar dochtertje had staan en dat ik die er toch ook niet af plukte om op mijn site te zetten.

Het antwoord van haar was dat ik dat best mocht doen want ze was 100 % trots op haar dochtertje.

Nou ik werd alleen maar kwader en kwader en ik had haar wel van alles naar haar hoofd willen slingeren, maar ondanks dat ben ik toch nog wel beleefd gebleven.

Is mijn kwaadheid over mijn foto's die ik op een site van een ander tegen kom, is dat nou overdreven ? Ben ik nou gek ? of is het heel gewoon als je op je site het hebt over rassen en kleurslagen dat je dan foto's van een ander gebruikt ?

Wat vinden jullie ????

• Wendy Caafjes van WB

Hoi Sanne,

Ik vind dit persoonlijk niet normaal om iemand anders zijn foto's te gebruiken.

Foto's zijn persoonlijk, of het nu een persoon, huisdier, of om mijn part een grassprietje is.

Ik heb het wel vaker gehoord van het foto's jatten, zelfs zo erg dat men vanaf andere websites foto's jatte, en die dieren als ouder dieren van een te koop aangeboden dier aanbood.

Belachelijk, nogmaals foto's zijn persoonlijk en eigendom van de maker!.

Groetjes Wendy

• Sanne

Hoi Wendy

Ik vind ook dat foto´s persoonlijk zijn maar die dame in kwestie zei dat ik ze dan maar had moeten beveiligen. En bovendien had ze ze via google.

Op die site van haar staan heel veel foto´s doe ik gewoon herken van ( zeg maar ) de echte site.

Op die manier kan ik ook een site maken en die leuk vullen met de informatie van een ander en de foto's en plaatjes van een ander

Voor mij blijft het ook ´jatten´ als je via afbeeldingen bij google zoekt en dan wat leuks tegenkomt en dat dan gebruikt op je eigen site.

Groetjes Sanne

• Cavia Opvang Betuwe

Ik heb eens toestanden gehad met een niet cavia gerelateerde homepage ,die gasten hadden mijn complete lay out gepikt die ik zelf met veel moeite in elkaar had gezet ,niks gepikt van anderen ,gewoon zelf gemaakt.

Nou, dat is daarna nog flink heftig geweest ,daar niet van ,maar naar aanleiding van dat dat zet ik een signatuur in de afbeelding op een zodanige manier dat als je gaat knippen ,dat het ook meteen opvalt.

Kijk, je zit op internet en niets is veilig en copyright is daar helemaal niets waard, toestemming vragen is een pré ,maar alleen als je bijvoorbeeld een melding op je homepage zet van copyright en het ook aan kunt tonen,dan kun je ze aanpakken.Maar het beste is het op de foto zelf te zetten.

Als ik iets zie wat voor mij onmogelijk is om zelf te maken dan vraag ik altijd om toestemming ,met als dank een verwijzing naar hun homepage.Krijg ik een nee dan is het een kwestie van beleefdheid om daar dan ook geen misbruik van te maken.

• Sanne

Hoi

Dat copyright op internet niets waard is blijkt wel weer. Zelfs een site in Venezuela die had een foto van mij gebruikt om aan te tonen dat cuyes meerdere jonkies kunnen krijgen. En ja hoor, daar stond de foto van MIJN cuy nestje.

Ik heb meteen een mailtje gestuurd, in het engels, of ze zelf soms geen foto´s kon maken in plaats van te jatten van mijn site. En de vriendelijke groeten van Sanne uit Amsterdam.

Het berichtje was direkt op haar site te zien ( oeps ) maar de foto EN het berichtje was de volgende dag van de site verdwenen.

Ik heb net de site van Wendy bekeken en ja, elke cavia heeft een soort handtekening / stempel op het smoeltje. Dat je zo moet werken is toch eigenlijk belachelijk.

Groetjes Sanne

• Johan

Ik heb ook een site, niet van cavia's, waar enorm veel foto's van over genomen worden. Bijv. een italiaanse site waar meer dan 100 foto's van mij opstaan, die daar zonder toestemming op geplaatst zijn.

Ik maak me er niet meer druk om. Ik mail wel dat ik het niet zo netjes vind en vraag om bij elke foto een link naar mijn site te plaatsen. De meesten doen dat dan ook.

Eén keer zag ik enkele foto's van mij op een Nederlandse Site en die waren beveiligd en daar stond uitdrukkelijk bij dat er niets zonder toestemming overgenomen mocht worden.

Die heb ik gemaild dat de foto's er onmiddellijk van verwijderd dienden te worden. De webmaster weigerde dit en toen heb ik het bedrijf dat die site hoste gemaild en die hebben de foto's binnen 24 uur verwijderd.

Dat is iets wat je ook zou kunnen doen. Als je niet weet wie de site hosted, kan je dat bekijken op http://www.sidn.nl

Johan

• coby

Ik kan het helemaal begrijpen ik surfde een week terug ook bij nieuwe stalletjes en wat doet me verbazen. staat er een plaatje van mij onder die ik zelf bewerkt heb met mijn kanjer Dakota er op dus ik een briefje geschreven en ook zij had hem bij een site vandaan waar allemaal cavia hebbedingetjes op staan.ook daar heb ik een berichtje heen geschreven maar nog niets weer van gehoord.

ze mogen van mij best een plaatje maar vraag dan gewoon ff , ik heb hem nu opnieuw bewerkt en er Dakota in gezet.

maar raar is het wel om je eigen kaaf bij een ander op de site staat en zeker omdat hij de voorkant van mijn stambomen afbeeld .

• Cavia Opvang Betuwe

Wat ze zou kunnen doen is de rechtmuisklik onder explorer uitschakelen. uitschakelen hoeft niet eens persé, want écht veel zin heeft dat niet ,maar je kan naar wens dan een melding geven aan diegene dat je het niet waardeert dat je plaatjes gepakt worden.

Ook kan je in je html tag zetten dat google de afbeeldingen niet in zijn index zet.

• yacente

Ik heb dat ook gehad, een banner van iemand die kruiden verkoop daar zie ik ineens mijn foto opstaan. Van een caaf met een heel aparte koptekening nog wel. Die caaf stond in een ouderwets wiel. Dat wiel is er helemaal weggeknipt, dus het is niet alleen mijn foto gebruiken, maar ook nog eens de rest wegknippen. Ik heb hier een mail naartoe gestuurd, maar nooit reactie op terug gehad en de banner zie ik nog steeds af en toe langskomen. Ik vind dit echt brutaal en dat is al een reden om daar geen kruiden te kopen. Want ook ik baal er gewoon van.

• esther

Er is weinig aan te doen,alleen beveiligen.Het is een kwestie van fantsoen.

Netjes is het niet.Even vragen was normaal geweest.Maak er gewoon copyright op,dan is het opgelost lijkt me.

gr esther