egaal satijn knuffel

• Judith

Ik hoop het maar…

Ieder satijntje, ook als het voor de knuf verkocht wordt, maakt wél uit! Ik heb nog nooit een fokker meegemaakt die hard op hard heeft bewezen satijn vrije lijnen te hebben. Ik zou blij zijn met de eerste die hiermee kwam. Ik geloof ik ben nog altijd aan het wachten op meer foto's van ene Peter Don… hoor je ook nooit meer iets van helaas.

Afijn, ik hoop dat jouw satijn OD vrij blijft. Dat hoop ik echt! Maar het blijft toch een risico groep dat kan niemand ontkennen.

En ik ben niet uit op een discussie, helemaal niet, maar hoe makkelijk mensen weer over satijn doen tegenwoordig.. nee daar leg ik me dus niet bij neer. Pertinent niet. Ik vind het heel erg makkelijk om gewoon maar te zeggen dat mensen toch maar gewoon doorgaan met fokken, dat is voor mij niet een reden om de boel maar de boel te laten. Zolang nog niet feitelijk bewezen is dat er satijnvrije lijnen zijn, blijft de satijncavia een risicogroep. Zelfs als het wel bewezen zou gaan worden in de toekomst, dan nog zullen satijntjes nog jaren een risicogroep blijven.

Nogmaals, ik hoop echt dat Dagmar zo zeker van haar zaak kan blijven als dat ze nu is, maar ik hoop ook dat ze er eerlijk voor uit gaat komen als haar dier uiteindelijk wél OD blijkt te ontwikkelen.

Verder zal ik maar mijn lieftallige muiltje dichthouden voordat er een dikke rel komt gheghe..

• Cavia farm Witches at work

Hoi Judith

Nou ja ik vind dus wel gewoon dat je gelijk hebt!

Dat mensen zo'n kitsch caafje (sorry maar zo kijk ik er tegen aan) perce willen hebben EN fokken blijf ook ik erg jammer vinden evenals al die andere uitwassen in de cavia fok dus Skinny's ed.

Ik probeer daar waar mogelijk is satijn uit mn lijnen te weren weet inmiddels dat dat bij het ene ras veel makkelijker is dan bij het andere.

En nee, de ultieme echte satijn fokkers van Nederland met de kreten als;

gezonde satijnfok ik ben erbij, heb ik echt wel moeite mee eerlijk gezegd!

en denk ook altijd; waarom al die moeite als je het simpel voorkomen kunt?

Fok niet met dieren die minder “oke” zijn dan voorkom je een hele hoop gezever!

Hier wil ook ik het bij laten, maar moest het wel ff kwijt~!~

gr. D#S

• yacente

Hey Judith

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik vind dat er té weinig onderzoek naar de OD is gedaan. Zolang er onvoldoende onderzoek naar is gedaan, vind ik dat er niet zo actief met de satijnen moet worden gefokt.

Wel vind ik zelf dat satijn in creme, buff en rood helemaal geweldig. Ik heb dan ook een castraat creme satijn gehad (is inmiddels helaas overleden). Hij kwam uit de opvang, dus niet bij een fokker vandaan.

En nu heb ik ook een satijn, een gemengd schimmel zeug (natuurlijk knuf). Ze was 5 maand oud en 420 gram toen ik haar overnam van de fokker. Ze komt bij een fokker vandaan waar ze uit een drachtig aangekochte zeug is gevallen. Niet bedoelt om satijn te fokken. Inmiddels is die fokker geheel gestopt. De zeug heb ik nu een jaar en is nog altijd niet zwaar, maar weegt nu 950 gram en is nu in een mooie conditie, niet zo vel over been als toen ze kwam.

Ik kan me dus erg goed voorstellen dat iemand een satijntje als knuffel wil. Bij een fokker kopen die bewust satijn fokt, vind ik zelf de satijnfok in stand blijven houden, maar er zijn genoeg satijnen te vinden van fokkers waar het ineens uit komt rollen en waar het nooit de bedoeling is geweest. Die satijnen zou ik rustig kopen omdat je naar mijn mening de satijnfok dan niet in stand houd.

• jacquelinesbeestenspul

hoi yacente

kijk en jou verhaal bedoel ik nou :)

ik vind het niet erg om een satijntje te zien een mooie rode of driekleur zij nerg gaaf op shows zeker de borstels

ik heb laatst op een site gezien dat er per ongeluk een satijntje geboren was en als die nou als knuffel naar bv dagmar zou gaan heb ik daar geen problemen mee :)

ik vind od net als vouwoortjes bij normale caafjes ook al is het iets heel anders maar het principe is hetzelfde in mijn ogen.ik fok er niet mee en wil ze ook niet in mijn lijn hebben net als satijntjes maar als ze per ongeluk geborenworden zijn het prima knuffels :)

je kan de satijnfokkers toch niet tegenhouden en iedereen weet hier wel wat od is maar er word weinig aan gedaan,ik denk dat er over 20 jaar nog satijnen zijn en peter heeft laten zien dat er ook goede satijnlijnen zijn :)

ik krijg in de toekomst van peter een satijn castraat schildpad nou daar zeg ik geen nee tegen hoor :)

groetjes jacqueline

• basjeeeee

Nu je het zegt, die is ook volledig van het toneel verdwenen :?

• Peter

Misschien wil je er nog wel een bij hebben. Ik heb nog twee beertjes van 7 wkn.

Een beige satijn en een heel donker lilac satijn met een klein rood vlekje in de nek. Ik hoeven niets te kosten

• Judith

Peter heeft 1 foto laten zien ooit, helaas bewijs je daar geen satijnvrije lijn mee.

In mijn ogen laat je daar ook geen goede satijnlijnen mee zien.. met 1 foto.

Wél vind ik sommige satijntjes ook heel mooi, maar de achterliggende wetenschap houdt mij tegen aan satijnen te beginnen. Uit een opvang, of uit een per ongeluk nestje is dan weer anders dan bewust bij een satijnfokker gaan en dat laatste is wat Dagmar heeft gedaan, vandaar mijn vraag. Ik heb niet gezegd dat ze het niet moest doen, als ze er achter staat moet ze het vooral doen, maar ik blijf er mijn vraagtekens bij houden en die zal ik dan ook uitspreken.

• nnatasja

Ohww zou ik van die beige eens een foto mogen zien ?

Ik vind beige een van de mooiste kleuren op cavia's vooral op gladhaartjes, gewoon puur om even te zwijmelen :)

• Peter

Ik heb ook nog twee beige satijnen broers van 9 maanden. Dat komt mooier uit op een foto. Als je me je e-mail adres geeft zal ik morgen foto's maken en je die toesturen. Het lukt mij niet ze op het prikbord te zetten. Dat mag jij evt voor me doen.

Groeten,

Peter

• jacquelinesbeestenspul

hoi peter

hhahaha judith en basje waren je al kwijt hihihihi maar peter leest altijd mee en reageerd bijna niet :)

hoe is het met het schildpadbeertje :) is hij al gecastereerd voor mij :D:D*D*D ??

flippie is er nog steeds en erg aanwezig hij houd de dames goed in toom hoor :)

iedereen moet altijd om hem lachen als ze hem zien ;)

groetjes jacqueline