vraagje :)

• jacquelinesbeestenspul

hoi allemaal

ik heb een vraagje

een sheltie zeug geboren uit peruvian maal peruvian kan die verpaart worden met een coronet ?? ivm de kruinvererving

ben heel erg benieuwd

groetjes jacqueline

• J@nne

Hey,

Mij is altijd verteld om Nooit shelties met coronet in de achtergrond te verparen met peruvian, dit ivm vergrootte kans op verkeerde kruinen, dus denk dat het anders om ook is….

gr Rianne

• Caviastal Fantasy

Mij is altijd geleerd dat je geen drager kan zijn van kruinen. Borsteldragend bestaat niet, coronetdragend ook niet, dus peruvian dragend ook niet. Een sheltie is dus een sheltie en kan hooguit nog krullendragend zijn. Verparen met een coronet lijkt mij dan ook hetzelfde als de verparing van een coronet aan een sheltie uit sheltie lijnen. Ik zou het gewoon doen, maar misschien zit ik ernaast.

Groetjes Suzanne

• Gerda_H

huh? Een shelty uit peruufs? kan dat? Of begrijp ik dit verkeerd? Het lijkt mij toch geen goede verparing,shelty's met peruufs toch? Coronet heb ik geen ervaring mee. (Heb toch al weinig ervaring nog haha)

Maar wel een interessante vraag

Groetjes Gerda

• Saskia

Wat ik geleerd heb, is dat het kruinengen uit twee delen bestaat: 1) het deel of dat het dier kruinen HEEFT of niet, en dan nog een genetische code voor 2) of de kruinen ZICHTBAAR zijn of niet. Het kan zijn dat een cavia genetisch wel kruinen heeft, maar die niet zichtbaar zijn op het uiterlijk.

Ik heb vorig jaar uit de verparing peruuf x peruuf, waarvan beide ouders een tesselouder hadden, 1 sheltie en 2 alpaca's gekregen. De Sheltie is verhuisd en is verpaard aan een merino, en is nu bevallen van een schitterende coronetdochter en mooie merinozoon. Je kunt dus gewoon shelties verder gebruiken voor coronetfok, dat zou in principe geen problemen moeten opleveren.

• Manu

Hier ben ik het helemaal mee eens. Kruinen en rozetten zijn dominant. Als er kruinen/rozetten in het genetisch materiaal aanwezig zijn, is dat aan de buitenkant altijd zichtbaar. Is het een sheltie, dan is er geen kruin zichtbaar en dus ook niet aanwezig (een dominant gen kun je niet dragen). Deze sheltie kun je dus gewoon met een coronet verparen.

• jacquelinesbeestenspul

hoi manu en de rest

dank jullie wel voor het meedenken :)

kan deze zeug in combinatie met onze beer dropje die is tesseldragend dan ook geen alpaca doorgeven >? ik ben zeer benieuwd naar het antwoord

dropje geeft in bijna iedere nest die ik met hem fok een tessel of merino baby

ik hoorde al van truus le blanc dat deze sheltie ws mooie bakkebaarden heeft en goede schouderbeharing dus ik wil de gok wel wagen met dit meisje

groetjes jacqueline

• Saskia

ze krijgt alleen krullenbollen als ze zelf ook krullendragend is natuurlijk….

• Cavia farm Witches at work

Hoi Gerda

Een Sheltie met Peruf is niet DE ideale match volgens sommige fokkers echter mijn ervaring hier leertme dat het resultaat meestal tot Sheltie lijd jammer he?

Want kruinen zijn toch dominant>???

Verder is Coronet X Peruf verparen varegn om angora's dus caafs met van die gekke/foute kruinen.

dus wil je Angora moet je deze combi zeker niet laten ha ha~~!~

gr. D#S

• Manu

Ze krijgt inderdaad alleen krullenbollen als ze zelf ook kruldragend is, en dan kunnen dat enkel tessels of merino's zijn (omdat pa coronet is), maar geen alpaca's.