cavia met pijn

• Caviastal Fantasy

Dat had je allang moeten doen mijns inziens… je cavia heeft duidelijk pijn. Zoals jij het beschrijft denk ik aan een blaasontsteking of misschien zelfs een blaassteen. Maar ik ben geen dierenarts. Ik hoop dat je een dierenarts treft met verstand van cavia's, want dat is helaas niet altijd zo. Sterkte voor je caafje.

Suzanne

• stefanie

Ja dat is ook zo dat had ik al eerder moeten doen, maar ik was een week op vakantie dus daar baal ik zeker van. Maar ben dus vanmorgen bij de dierenarts geweest, hij had het inderdaad over een blaasontsteking, heb Carpofen drops gekeregen voor de pijn, nu moet ik alleen nog wat ontlasting brengen.

Heeft iemand een idee hoe je dat het beste kunt doen, of moet je gewoon afwachten dat ze gaat plassen!

• Susan

Cavia in een schone, lege plastic bak zetten, wachten tot ze gaat plassen, plas er met een injectiespuit zonder naald uitzuigen en dan zsm naar de dierenarts, of even in de koelkast zetten tot je gaat.

Dus nog even naar de dierenarts een spuitje halen en misschien hebben ze ook wel buisjes waar je de urine later in kan doen. Als je zegt waar je zo'n spuitje voor nodig hebt, krijg je dat vast mee, als ze dat hebben.

• Caviastal Fantasy

Ik zou d'r in een kleine lege plastic bak zetten en wachten tot ze plast. Dan kan je de bak schuin houden en de urine opzuigen met een spuitje. Als ze blaasontsteking heeft moet er wel een antibioticum bij (sulfatrim of enrofloxaral drops) want carprofen is wel pijnstillend maar verhelpt het probleem niet. En als het over een poosje niet over is en je twijfelt, laat dan een röntgenfoto maken om een steen uit te sluiten. Mijn dierenarts duwt “gewoon”op de blaas zodat ze wat urine laten vallen en haalt er dan een stripje doorheen waarop je precies de bloedwaardes ed kan aflezen… sterkte!

• stefanie

Het is dus een blaasontseking, en ik heb dus ook die enrofloxaral erbij gekregen naast de pijnstiller carprofen.

Dus nu maar hopen dat het binnen 2 weken beter met haar gaat.

Wat is eigenlijk de oorzaak van zo"n blaasontsteking?