Surprice nestje

  • Gerda_H

    Er zijn onverwacht drie kleintjes geboren uit YingYang. Heel vreemd. Ik tilde Yingyang op,en Lia was bij mij,dat ze zei, dat is een beer. Yingyang heeft heel lang tussen de beren gezeten, totdat ik bemerkte dat andere beren haar wilden dekken,en ze dat niet prettig vond. Ik zag toen dat het een zeugje was. Ik heb haar tussen de zeugjes gezet. Heb ook geen leven gevoeld,maar vanmiddag had ze ineens drie kleintjes. Nu weet ik zeker dat het een zeugje is. Gebeurt dit vaker? Dat ze eruit zien als een beer,maar infeite een zeugje zijn? Wij hadden laatst ook het omgekeerde. Een beertje,dat in eerste instantie een zeugje leek.

    Groetjes Gerda

  • nnatasja

    het gebeurd wel vaker als ze wat jong zijn dat het moeilijker te zien is , maar op zich moet je toch op een gegeven moment zien dat er geen balletjes zijn …

    Ik weet niet hoe oud YingYang was toen je er achter kwam dat het toch een zeugje moest wezen en ze gedekt is geraakt ..

    Ben er al even uit qua jong spul dus weet ook niet vanaf wanneer een beertje zijn balletjes laat zien maar ik dacht dat dat toch rond de week of 6 wel al was …

  • Gerda_H

    Yingyang is op moederdag geboren. Van half mei dus. Maar zelfs nu was het moeilijk te zien dat ze geen balletjes heeft hoor.

    Groetjes Gerda

  • Judith

    Ik heb al eens eerder gehoord over een caaf die ballen had, en tijdens een operatie kwam men erachter dat ie ook eierstokken bleek te hebben.

    Tis een complot…. : een stiekem nieuw ras!

    Succes met de kleintjes!

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Gerda

    Bijna zeker weet ik dat dit op puur te weinig ervaring berust met geslacht bepalen van caafs!

    Beter kijken dus en ook bv volwassen beren en zeugen pakken op zo'n moment om te kijken hoe dat er eruit ziet.

    En idd soms lijkt het wel of zo'n kleine zeug balletjes heeft (verdikking) maar dan zie je die Y vorm duidelijk en weet je zeker dat een beer dat niet heeft.

    Bij hem zijn het klein balletjes en een punt erop geen Y dus!

    In het begin had ik het hier EEN keer, dat nest ook de andere heb ik echt verkeerd ingeschat.

    Dit heb ik daarna kunne ondervangen door ze voor ze hier weg gaan of bij de beren of zeugen worden gezet in een groep, onderhand wel 5 X per caaf zijn bekeken of het nog steeds een beer of zeug is!

    Djoeke kijkt ook altijd mee en ik zeg haar niet in de 1e instantie wat ik denk welk geslacht het is.

    Zo heb je een hele betrouwbare check zeg maar. werkt echt 100% water dicht is ook dit niet maar wel 95% ha ha~!~

    Verder zou ik me er niet teveel zorgen om maken, ze is idd in mijn optiek erg jong voor de 1e nest echter er zijn fokkers zat die ze met 500 gr en bv 4 mnd oud zwaar al bij een beer zetten.

    Hier moeten ze echt 750 gr. wegen en liefst richting de kilo zwaar en een half jaar oud voor ze bij de beer mogen.

    Zo kunnen ze eerst een poosje onbezorgd “cavia” zijn alvorens ze hun kroost moeten gaan verzorgen.

    Dat het in de natuur zo niet gaat maakt mij niks uit, daar worden ze ook redelijk veel opgevreten als prooi zijnde en hebben een heel ander doel dan de knuffels die ik hier fok!

    Veel succes met je nestje.

    Weeg vooral de moeder en pups geregeld dan weet je vanzelf hoe ze het doet~!~

    gr. D#S

  • jacquelinesbeestenspul

    hoi gerda

    succes met je nestje

    ik kan vanaf de geboorte al zien wat beertje en zeugje is maar ik weet dat er fokkers bij zijn die daar moeitemee hebben.ik heb er nog nooit moeite mee gehad en heb ook fokkers laten zien hoe je een zeugje van een beertje onderscheid.

    inderdaad wat ine zegtr een volwassen dier eribj houden is miss voor jou makkelijker.ik zie het in 1 oogopslag maar goed niet iedereen kan het

    ik kan ook met 4 wekne zwangerschap de jongen voelen in de buik en ik weet meestal ook de bevallingsdag en kan het aan moeder zien

    groetjes jacqueline

  • Gerda_H

    ja, bij sommigen zie ik het ook in één oogopslag,maar bij Yingyang is dit heel moeilijk te zien. Zij heeft de y vorm,met een puntje,wat op een piemeltje lijkt. Van het nestje van Valerie had ik het ook in één keer goed. Ik zal mijn dochter vragen of ik haar camera mag lenen,dan zal ik een keer een foto ervan proberen te maken. het is wel leuk om te zien zo,die kleintjes,want ze worden door alle zeugjes verzorgd. Alleen het drinken deden ze bij Yingyang. Zij is trouwens door Magda zo genoemd,omdat ze op yingyang lijkt. Wit met zwart.

    Groetjes Gerda

  • Saskia

    Ja, soms is het verwarrend, ik ken het. Ik heb ook een volwassen zeug gehad die zo'n verdikking had dat het net een piemeltje leek soms. Maar toch zijn deze stippen vaak ovaal van vorm, terwijl piemeltjes keurige stipjes zijn. Gister is mijn dame Quartz bevallen, en ik merkte dat ik eigenlijk direct de geslachten zag, zonder erover te twijfelen. Bij zeugjes zit er gewoon een duidelijke Y, terwijl bij beren de ‘bovenste steeltjes van de Y’ niet aanwezig zijn, het stipje zit niet tussen de bovenste stelen van de Y in maar echt boven een I.

  • Gerda_H

    Zoals jij dit nu beschrijft, Saskia,dan lijken alle drie de kleintjes zeugjes te zijn,maar ik pin mij hier nog niet op vast. Over een paar weken kijk ik wel even weer,voordat mij nu hetzelfde overkomt als met Yingyang. Ze zijn alledrie verschillend. Er zijn 1 driekleur, 1 zwarte,met één witte vlek,en 1 is zwart met een bruine band om de middel. Deze mag hier sowieso blijven,en Magda houdt waarschijnlijk de driekleur.

    Groetjes Gerda

  • J@nne

    Nou ik heb zo'n 2 jaar geleden een beer verkocht, die naar duitsland verhuisd is, hij heeft daar echt voor jongen gezorgd…..de beer is helaas met 1 jaar plotseling overleden omdat de fokster het zo naar vond en wilde weten waarom heeft ze sectie laten verrichten, en de doodsoorzaak kwam er niet uit maar wel dat hij naast een jongen te zijn, idd ook eierstokken EN een baarmoeder had…..

    Heb me wel eens afgevraagd wat er gebeurd zou zijn als hij tussen beren was blijven leven ipv bij zeugen om te dekken…

    Maar dit is zeer uitzonderlijk, het komt wel vaker voor dat door onwetendheid de mensen zich vergissen in het geslacht……ik zelf zie het ook meteen bij de geboorte en heb me ook NOG nooit vergist hihi gelukkig.

    gr Rianne