Vandaag kwam ik bij de cavia's en heeft een van onze katten 2 caafjes van een paar weken aangevallen.
De katten lopen hier al heel lang en alleen de honden zorgde voor problemen waardoor de cavia's al achter slot en grendel zaten. Nu liep die ene kat al weleens in de ruimte ernaast. Er zit een hoog raam wat open staat maar dit is al een jaar zo. Nu ineens na al die tijd heeft een van de katten besloten om dit te doen!
Wij hebben de katten opgesloten totdat elk raam is beveiligd tegen katten.
Een zeugje heeft het niet overleefd en de ander is aardig toegetakeld en zit onder de katten tand gaatjes. Het zeugje zit aan de antibiotica en is volledig gewassen en wordt helemaal vertroeteld.
Eerst was ze nog erg in shock en wilde niet eten en drinken. Nadat ik een rustig ander zeugje erbij heb gedaan durfde ze wat te eten en te drinken. Ik hoop dat ze het overleefd. Ik zelf geef haar 50 50 want het is natuurlijk wel een verschrikkelijke stress situatie geweest en de wondjes zijn erg diep.
Ik had dit nooit verwacht, zeker niet bij caafjes die al 400 gram wegen. Ik weet dat baby's wel een risico zijn. De katten zitten nu even opgesloten maar mogen binnekort als alles geregeld is gewoon weer los want dit is een fout van mij, zij volgen alleen maar hun instinct.
Zorg dus ook al gaat het al een jaar goed dat ook katten absoluut niet bij de cavia's kunnen komen, ook niet via een raam dat op 1,50 m hoogte zit.
Ik heb hier een hoop van geleerd en hoop dat mensen waarbij katten toch nog een gevaar vormen, zorgen dat de cavia's veilig zijn.
Groetjes Dagmar