solid vererving

  • zamor

    Hallo,

    Ik heb een vraagje over de vererving van solid agouti. Solid is recessief aan agouti. Toch krijg ik uit solid x solid ook agouti. Tevens vallen uit andere verparingen waarvan een van de ouders solid is, ook solids. Terwijl de niet solid ouder geen solid in de stamboom heeft staan (dit is tot nu toe 2 keer voorgekomen uit 2 compleet onafhankelijke lijnen).

    Ik heb gelezen dat het E-gen alles van de agouti kan onderdrukken, dus als ik het goed begrepen heb ook solid agouti. Ik heb het idee dat er nog iets anders meespeelt bij de solid vererving (tenzij ik het hele erfelijkheids verhaal verkeerd heb begrepen).

    Wie kan voor mij hier helderheid in verschaffen?

    Ik hoop dat ik het verhaal nog een beetje duidelijk heb kunnen houden.

  • Manu

    “Solid is recessief aan agouti. Toch krijg ik uit solid x solid ook agouti.”

    Dit kan niet volgens de erfelijkheidsregels. Uit de combinatie solid x solid kun je solid, tan/fox of eenkleurig verwachten, maar geen agouti. Het is inderdaad zo dat ee op het E-locus de aanwezigheid van het agouti-gen kan onderdrukken/verbergen (agouti is immers een rode band om het haar en zie je bij dieren uit de rode kleurrij dus niet), terwijl het er genetisch wel is. Maar dit speelt alleen bij dieren uit de rode kleurrij, bij dieren uit de zwarte kleurrij is het A-locus altijd zichtbaar.

    “Tevens vallen uit andere verparingen waarvan een van de ouders solid is, ook solids. Terwijl de niet solid ouder geen solid in de stamboom heeft staan”

    Dit is niets opzienbarends. Solid is recessief ten opzichte van agouti, maar dominant over tan/fox en eenkleurig. De niet-solid ouder is dan gewoon heterozygoot geweest. Je krijgt dan Aa x a(r)a(r) en daar kun je 50% Aa(r) = agouti en 50% aa(r) is solid-agouti uit verwachten.

  • Gerda_H

    Jeetje, wat is die vererving moeilijk te snappen. Manu,ik ben blij dat we jou hier hebben. Ik kan amper de kleuren onderscheiden.

    Groetjes Gerda

  • M.

    Volgens mij is juiste genetische codering voor deze kleurslag:

    A(r)BCEFP.

    Waarrbij inderdaad qua dominantie de A (goudagouti) voor de A(r) gaat. Maar niet van A naar a(r), maar A(r).

    Dezr kleurslag, de r afgeleid van cavia rufescens is afkomstig uit de USA, waar deze als mutatie optrad.

    Na een eerdere voorlopige erkenning van 1 maart 2001 tot 1 maart 2004, een verlengde voorlopige erkenning tot 1 maar 2007, is deze dan sinds die datum officieel erkend. (De zilveragouti solid is nog voorlopig erkend tot 1 ,aart 2008.)

    M.

  • Manu

    Dat klopt. In sommige literatuur wordt gesproken over a(r), omdat alleen het meest dominante allel met een hoofdletter wordt aangegeven en alles wat daaronder zit met een kleine letter. In sommige literatuur wordt gesproken over A(r), omdat er wel sprake is van een agouti, maar in gewijzigde “uitvoering”.

  • zamor

    Hallo Manu en M.

    Bedankt voor jullie antwoorden. Dit is de conclusie die ik ook had getrokken. Toch blijf ik nu met een probleem zitten. Het lijkt er dus op dat een van de dieren (waarschijnlijk het zeugje) stiekum geen solid is. Toch heeft zij over het hele lichaam ticking, dus zou ik zeggen solid. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Als iemand enig idee heeft wat, dan hoor ik dat graag.