Cavia's en kachels

  • Henneke

    Mijn cavia's mogen soms door mijn huis lopen, alleen als ik erbij ben. Over een tijdje wordt het weer koud en moet ik de kachel aandoen. Ik heb een gaskachel in de vorm van een potkachel. Vanaf laag bij de grond bestaat deze kachel uit metaal dat heel heet wordt. Mijn cavia's kunnen niet heel makkelijk bij de kachel komen, toch wil ik niet dat ze per ongeluk te dicht in de buurt van de kachel komen en zich branden.

    Wie weet of cavia's van nature afstand houden van warmtebronnen? Heeft iemand ervaring met cavia's die loslopen en kachels?

    Alvast bedankt!

  • fantasyli

    ik weet niet of ze van nature afstand houden van warmtebronnen. in de natuur staat er niet vaak een potkachel midden in het bos ;) en wat hebben de beestjes nog voor natuurlijk instinct denk ik soms.

    ik zou er maar van uit gaan dat het lieve maar domme beestjes zijn en iets van een rekje eromheen zetten ofzow. misschien ipv je caafs in een ren, die rennetjes gebruiken om het af te schermen.

  • Cora

    Ik heb altijd de ren voor de gaskachel staan en ze gaan lekker met de bips voor de kachel zitten. Het zijn net poezen die in dat ene stukje zon op de vensterbank gaan liggen.

    Ik zou een rennetje om de kachel zetten zodat ze er niet bij kunnen. Kunnen ze wel lekker bij de warmte liggen maar zich niet branden.

  • Pluuster's Cavia's

    Ik heb geen flauw idee hoe cavia's op gaskachels reageren (ik heb op dit moment geen gaskachels meer). Maar ik heb in het verleden wel gaskachels gehad en we hadden toen ook chinchilla's die elke dag een poos los in huis mochten lopen.

    Wij hadden een gaskachel met termostaat dus als het warm genoeg was ging die uit.

    1 van mijn chinchillas is toen in de ommanteling van de kachel geklommen en heeft hierbij waarschijnlijk de termostaatknop op een erg hoge temperatuur gezet.

    De kachel is toen aangesprongen en de chinchilla heeft zulke ernstige brandwonden opgelopen dat 1 zijkant volledig verbrand/verschroeid was, zijn vlees was gewoon gaar op sommige plekken.

    We hebben hem toen in moeten laten slapen.

    Zindsdien ben ik erg voorzichtig geworden met hittebronnen. Wie bedenkt nou dat zo'n diertje zelf de kachel aan zet.

  • Henneke

    Beste Cora,

    Dat is een goed idee. Zijn die rennetjes metalen hekjes die je in een bepaalde vorm neer kan zetten? Ik ken ze niet. Kan je me aan een winkel/adres helpen?

    Alvast bedankt.

  • Cora

    Veel dierenwinkels hebben wel zoiets, als je het niet ziet staan even vragen want het staat niet altijd in het zicht nu de zomer over is. Je kunt ook op marktplaats kijken. Je hebt 2 variaties, hele lage die alleen voor cavia's geschikt zijn en een hogere die ook voor konijnen geschikt zijn. Ik heb zelf een hoge, ik vind die lage wel erg laag.

    Bij deze link zie je een zeskantige ren, zoiets heb ik ook. Ik heb er twee en dan kan je een extra grootte ren maken, want de panelen zijn zo aan elkaar te zetten dat je niet persee de zeskant hoeft aan te houden.

    http://www.mczoo.nl/index.php?cat=c234_Ren.html&XTCsid=84698ceb2cd4551360c59917ed70bae2

  • Cora

    Ik zie net de prijs bij Mc Zoo. Mijn rennen waren ongeveer 20 euro per stuk en dat was bij Pets Place

  • Susan

    Bij de zgn Welkooopwinkels heb je die rennen vaak ook wel.

    Ook ong, 20 euro geloof ik

  • Janny

    Metaal kan ook heet worden! Niet te dicht er bij zetten…………..

  • Cora

    Ik heb het altijd ongeveer 10 cm van de kachel af staan en dat gaat prima.