kruiden bewaren

  • Susan

    Misschien een rare vraag;

    Er wordt hier veel gepraat over het geven van kruiden, zoals zuring, brandnetel, weegbree, enz enz. Vandaag voor het eerst zuring gegeven en ze vonden het heerlijk! Maar nu mijn vraag; hoe kan je dat bewaren? Het was na 5 minuten al slap en verwelkt. Ik vind elke dag vers plukken niet erg. Het groeit hier volop in een gebied waar geen auto's komen of ander gemotoriseerd verkeer.

    Maar het zou toch anders moeten kunnen?

  • Gerda_H

    Hoi,Suus.

    De kruiden kun je het beste ergens ophangen op een droge plek. De brandnetel leg ik even in een kist te drogen,en hang het later op. Ook heb ik het wel in een open plastic zak even in de diepvries gedaan,en toen de brand er af was,opgehangen te drogen.

    Groetjes Gerda

  • Susan

    Dus óf vers geven, of drogen? behalve brandnetel dan?

    Tja dat wordt dus elke dag wat plukken. heb geen droogruimte.

  • Gerda_H

    Heb je niet een hoekje in de schuur waar je het aan een spijker op kunt hangen? Ik hang het zelfs wel in de keuken. Trouwens, Carola schoot wel in de lach toen ze had gevraagd: “mam,wat heb jij daar nou hangen?”en ik zei dat dat brandnetels waren. “Ja hoor, wie droogt er nou brandnetels”kreeg ik te horen haha.

    Groetjes Gerda.

  • Cora

    Mijn moeder neemt vaak geplukt gras en paardesla voor de caafjes mee omdat in mijn omgeving of veel auto's rijden of veel honden rondlopen op de grasvelden.

    Zij neemt het zo mee en dan blijft het een aantal dagen nog vers.

    Het gaat gewassen en een beetje vochtig in een plastic bak met goedsluitend deksel met wat keukenpapier onderop en halverwege. Dit doet ze de avond voordat ze naar mij gaat en zet de bak in de koelkast. Als ze de bak de volgende dag aan mij geeft gaat de bak gelijk weer in de koelkast en de caafjes eten er 3-4 dagen van.

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Gerda

    Kun je 110 mee worden ha ha als je die regelmatig ook zelf nuttigd.

    Kei poekie dat jij die in je keuken te drogen hangt hoef ik hier niet te flikken!

    Mijn man en oudste dochter zouden erg in opstant komen van die zooi eruit~!

    Ik hang mijn kamille te drogen (brandnetels koop ik tot op heden gedroogt) in mijn tuin huisje. Gewoon wat bosjes maken met touw erom heen en idd aan een spijker hangen in wat hoekjes.

    Ik heb daar ook mijn voer, hooi opslag dus dat huisje zit toch al mut vol.

    Dan ding heb ik mezelf toegeeigend hier toen ik met de fok begon, ik gebruik het ook regelmatig als heuse telefoon cel omdat het geheel los van mn huis staat ha ha!

    gr D#S

  • Gerda_H

    Nou,Ine, 110 hoef ik niet te worden hoor. Af en toe zou ik graag ff uit dit leven willen stappen,maar mijn kids en kleinzoon en man houden me nog op de been haha. Nee, wat dat betreft zijn ze bij mij gemakkelijk. Hier kan gelukkig heel veel. Ik heb jammer genoeg geen kamille. Ben al jaren bezig met mijn man,dat ik een kruidentuintje wil,en die had ik ook,maar de kids hebben het hekje eromheen weggesloopt,en dat is nog steeds niet vernieuwd, Had ik peterselie en lavas geplant,is het opgegeten door de honden en de katten. Mijn tuis staat wel vol met brandnetels en springbalsemien dat van de buren is overgewaaid. En de paardebloem en mier en klaver wil kan ik hier ook plukken.

    Groetjes Gerda