Vraagje over 2 beertjes.

  • Erika

    Hallo allemaal,

    Ik heb even een vraag.

    Stel je hebt 2 beertjes van jongs af aan bij elkaar (b.v. een jaar) en ze kunnen prima met elkaar over weg. Wat nu als je ze voor ongeveer 4 weekjes uitelkaar haalt en dan weer bij elkaar terug zet. (Dit b.v. om een zeugje zwanger te laten worden).

    Wat is daar jullie ervaring in? Zijn de beertjes elkaar dan “vergeten” en gaan ze vechten? Of gaat dat dan gewoon weer goed?

    Groetjes Erika,

    www.csschnabbel.nl

  • basjeeeee

    Volgens mij zijn de meningen verdeeld, de ene zegt: moet lukken/kunnen, de ander heeft de ervaring dat een beer na het dekken geen beertje meer wil in het hok….

  • Cavia Opvang Betuwe

    Sjah, ik zou het niet aanraden om die beren uit elkaar te halen als het nu goed gaat.Ik heb 1 keer een beer gehad (castraat) die ik gewoon bij de zeugen kon zetten en probleemloos weerbij een jonger beertje kon zetten ,maar ik heb het vaker gezien dat het meteen mis was.Het is het risico wat je wilt nemen.

    Moeilijke keuze… hou er rekening mee dat de beren na een dekking niet meer bij elkaar kunnen .Dan kun je misschien alvast nadenken hoe je het verder aan gaat pakken te zijner tijd.

  • Erika

    Zou het misschien nog iets uitmaken als de beertjes al en jaar of 2 jaar bijelkaar zitten en elkaar door en door kennen?

  • caelum

    Als je ze genoeg ruimte geeft moet dat gewoon lukken hoor.. Een ruim hok met verstopplekjes biedt veel uitkomsten.

  • Cavia Opvang Betuwe

    Het hangt ook wel van hun karakter af hoor.Het is geen vast gegeven dat ze gaan vechten.

    Ik heb hier wel eens 2 wat oudere beren gehad die samenwoonden en die twee mochten regelmatig door de caviakamer lopen.

    Dan liepen ze langs het zeugenhok met een luide prrrrrrrt ,maar ze hadden nooit ruzie.Maar die beren hadden ook nooit gedekt.Maar vaak is de geur van een zeugje alleen al aanleiding tot ruzie.