is dit spelen?

  • ria

    Hallo

    Een aantal jaren geleden is onze laatste vrouwtjescavia overleden. Nu heeft mijn dochter uit Tsjechie een andere cavia meegenomen( niet slim maar hij is er nu eenmaal) Het blijkt een mannetje te zijn en hij is ongeveer een half jaar nu. Deze cavia gedraagt zich echter heel anders dan de vorige cavia“s. Ten eerste stinkt hij. Niet hij zelf maar misschien zijn urine??? En hij is heel druk. Hij heeft nu een groot binnenhok. 's Avonds gaat hij keihard rondjes rennen. Maar nu mijn vraag. Als we hem op de bank hebben lijkt het of hij speelt. Mijn man krabbelt op de bank. Hij springt dan van mijn schoot, springt hoog in de lucht en gaat op zijn zij rollen. Hij ”valt"dan de hand aan, knaagt er aan en rent weer terug naar mijn schoot. En dan begint hij weer opnieuw. Hij lijkt te spelen maar is dit ook zo? En waarom stinkt hij? We hebben wel een soort staart van bont in de kooi liggen. Daar slaapt hij bij en we denken soms dat hij er sex mee wil. Hij loopt dan langzaam, knorrend over en onder de staart door. Hij is verder nergens bang van. Als de kat van de buren op bezoek komt is hij zelfs erg geinteresseerd.

    Groetjes, Ria

  • Marumoto

    Cavia's zijn sociale dieren. Uw cavia zoekt aandacht of een speelkameraad. Het zou best zijn om hem te koppelen aan een soortgenoot (wel mannelijk dus bij voorkeur een jonger beertje om problemen te vermijden). De geur bij actieve mannelijke dieren is normaal.

    Het zou wel handig zijn om een basis caviaboekje door te nemen. Dan krijgt u een beter idee van hun gedrag, behoeften, voeding enz.

  • ria

    Bedankt. Wij hebben echter al vaker cavia.s gehad maar dat waren altijd vrouwtjes. Gemiddeld werden ze 7 jaar dus we zullen ze wel goed behandelen neem ik aan. Geen van onze vorige cavia.s gedroeg zich echter als deze cavia. Hij krijgt overigens veel aandacht. Hij heeft een leuke uitdagende kooi, mag in de zomer overdag in een buitenhok( bij goed weer) en hij wordt veel geknuffeld ed. We willen liever niet nog een cavia omdat we bang zijn dat het alsnog niet goed gaat samen. Een tweede hok kan ik echt niet kwijt in huis.

  • Marumoto

    Als u een jonge beer neemt (pas gespeend) zal het goed gaan.

  • ria

    We hebben toch maar besloten om er een cavia bij te nemen. Onze cavia is ongeveer een half jaar oud. Wat kunnen we nu het beste doen; een jong mannetje( zoals geschreven werd) of onze cavia laten helpen en een vrouwtje erbij nemen? We hebben altijd zusjes gehad dus we weten niet goed wat we met onze puberman aanmoeten.

  • Susan

    Je kan hem bij een opvang laten “koppelen” aan een ander mannetje.