Geen ondertanden meer... blijven helpen met eten?

  • jacoline

    Hallo, allemaal,

    heb een beer met een geschiedenis van af en toe moeilijk eten, knobbel onder z'n kin/ kaak, maar echt weten hoe of wat, is er nooit uit gekomen. Anti biotica paar keer gehad en leek vanzelf weer over tegaan.

    Tot nu, had weer moeite met eten, weer knobbel onder z'n kin, andere dierenarts en ja hoor, ontstoken onder z'n tandjes, behandeling: ondertanden eruit…

    Nu paar weken later, vraag ik me af of ik hem moet blijven bijvoeren of dat hij zelf weer gaat leren eten of lukt dit toch niet meer? Pakt wel brokjes, eet hooi, zie z'n bekkie regelmatig op en neer gaan, maar kan geen witlof blaadje o.i.d. wegkrijgen, tenzij ik het in smalle strookjes scheur. Heb veel gepureerd de laatste weken en met een spuitje in z'n bekkie gedaan, maar kan ik daar mee op houden?

    En hoe snel groeien z'n bovenste voor tanden, moet ik straks wekelijks of maandelijks ze laten bijwerken?

    Hij loopt tussen 10 dames in, zielig dat ze zo alles uit z'n bekkie af kunnen pakken…

    Groetjes Jacoline

  • carolien tigchelaar

    hallo jacoline,

    misschien heb je wat aan ons verhaal ; we hebben een cavia van 7,5 jaar en haar ondertanden zijn eruit en ze kan brokjes en hooi eten, het groenvoer geef ik als volgt ;op schoot en elke keer in kleine stukjes bv andijvie witlof wortel ,zodoende krijgt ze toch haar groenvoer binnen , omdat de boventanden nu niet afslijten op haar ondertanden worden ze elke 4 weken geslepen bij de dierenarts , dit laat zo goed toe zonder iets van verdoving o.i.d . op deze manier probeer ik haar op gewicht te houden maar ja ze had geen rare knobbel ofzo , wat ik wel weet is dat ze zonder ondertanden gewoon geen grip meer hebben op het groenvoer hoe ze het ook proberen, het vijlen van de tanden is 10 minuten werk en ben daar 8 euro voor kwijt, ps mijn cavia zit met 1 soortgenoot in de bak en als de tanden gevijld worden huo ik haar zelf vast en dan kan de dierenarts vijlen, ga liever niet laten knippen met kans op splijten van de tanden daardoor, zelf blijf ik haar groenvoer bijvoeren want ze krijgt het anders niet binnen en nu kan ze toch zelf met haar kiezen de stukjes vermalen , lijkt me beter dan puree ,veel sterkte ermee en misschien heb je iets aan mijn verhaal groeten van carolien tigchelaar.

  • jacoline

    Hoi, bedankt! Vond het al jammer er niemand op reageerde… Ben vorige wk langs geweest en de da heeft zijn tandjes geknipt, van dat splijten wist ik niet, zal er de volgende x naar vragen. Had laatst boerenkool en gesn. andijvie, dat lukt natuurlijk wel, bij andere dingen vind ik het zo zielig dat de rest alles van hem afpakt, heeft er inderdaad geen grip meer op :D

    Hij is iets afgevallen sinds ik niks meer pureer en extra geef, maar niet noemenswaardig denk ik, hou hem goed in de gaten. Merk wel dat ie veel lekkerder in zijn vel zit, loopt aardig met zijn kont te draaien tegen de dames hihi. ;)

    Bedankt voor je reactie, ga hem toch maar weer wat vaker apart iets geven.

    Idee; zou het niet beter zijn om zijn boventanden er ook uit te laten halen? Kan die met z'n lipjes i.i.g. iets pakken!

    Groetjes!

  • carolien tigchelaar

    ik heb geen idee hoe oud je cavia is maar het is zeker een idee , ws is onze cavia toch al te oud ivm de verdoving, we hebben het er wel eens over gehad hoor , en ik denk dat als je dat laat doen zal hij toch even apart moeten zitten als je dan de stukjes groenvoer geeft want anders is alles al op door de anderen voor hij zijn eerste stukje te pakken heeft en krijgt hij nog niks binnen en zo kan je meteen hoeveel groenvoer hij eet en hoeveel moeite hij ervoor moet doen, hou me maar op de hoogte want ik ben wel benieuwd hoor ! groetjes van carolien tigchelaar.