Cavia in laten slapen, maatje nu alleen, waar moet ik op letten?

  • Chantal

    Helaas heb ik vanmorgen mijn cavia Olly moeten laten inslapen. Wat er precies aan de hand was weet de dierenarts niet, maar waarschijnlijk was er iets niet goed in zijn hoofd. Erg zielig allemaal, hij is 4,5 jaar geworden.

    Zijn maatje Bliksem (ruim 3 jaar) is nu alleen en dat vind ik ontzettend zielig. Ik wil geen nieuwe cavia meer, want dan blijf je steeds een cavia erbij nemen als er 1 overlijd. Wij willen Bliksem graag houden, maar hoe groot is de kans dat hij alleen kan blijven? En waar moet ik allemaal op letten? De dierenarts gaf aan dat ik in elk geval zijn gewicht in de gaten moet houden, dat hij in elk geval goed eet nu hij alleen is. Bliksem is een beetje schichtige cavia, hij wordt niet zo graag geaait of gepakt.

    Wie heeft er tips en advies voor mij? Ik hoop dat ik hem niet weg hoef te doen.

    Groetjes,

    Chantal

  • alettass

    Het is inderdaad belangrijk dat hij goed blijft eten.

    Geef hem een hoop aandacht zodat hij niet depressief word.

    Soms helpt het om een knuffeltje in zijn kooi te doen, zodat hij het gevoel heeft dat hij niet alleen is.

    Zorg voor dingen die hij echt lekker vind om te eten.

    Ik hop dat je hier wat aan hebt.

  • marypoppins@live.nl

    hoi chantal , ik heb een cavia gehad deze wou vanaf het begin dat ik haarvan de slange dood heb gered niemand bij haar hebben we hebben het div maken geporobeerd maar steeds tot aan bloedens toe oook met een knuffel deze maakten ze stuk.

    we hebben haarzoveel aandacht gegeven dat ze zelf een soort van buidel had waar ik dan als ik thuis kwam meteen om deed zodat ik bv kon stofzuigen ,of de was ophangen zodat ze iet het gevoel had dat ze alleen was.

    we hadden voor haar in de woonkamer een eigenplek voor haar gemaakt waar als ze zin had lekker mocht los lopen ,en ze mocht zelf op bed bij ons slapen, wat ze ook gek op was waren baby maisjes , andijvie, witlof worteltjes broodjes vooral als deze nog een beetje warm was dan at ze zo een heel snee brood op ,

    Ze is helaas vanmorgen overleden , op een leeftijd van 6 jaar het is zo vreemd gisteren avond liep zo nog vrolijk rond in huis en vanmorgen vindt ja haar dood in het hok snap er niets van . we zullen haar wel gaan missen maar ja dat is nou het leven je weet er is een tijd van komen en en tijd van gaan .

    Het verlies van onze caaf moet slijten , maar voorlopig nemen we gaan caaf , om familie omstandig heden hebben we er voorlopig geen tijd voor.

    Nou chantal ik hoop dat je nog wel ff plezier mag hebben van de achtergebleven caaf , en verwen deze goed dan kom je al een heel eind

    succes gr van carola

  • Sonja

    Hoi!

    Hoe gaat het nu met je overgebleven cavia? heb je hem nog steeds?

    Wij hadden ook twee cavia's maar 1 van hen is gisteren overleden (hij is bijna 7 geworden!), vandaar dat ik ook op zoek ben op internet, over wat je kan doen voor de overgebleven cavia.

    Heb jij misschien tips, nu uit ervaring?

    Alvast bedankt,

    Groetjes,

    Sonja