cavia dekken vragen

  • Marumoto

    > Mijn zeugje is 9 maanden.

    > Maar ik lees bijna op elke site dat ze eigenlijk

    > al voor die tijd al het beste haar eerste nestje

    > had moeten krijgen.

    > Kan dit kwaad dat ik haar dan iets later laat

    > dekken?

    > En wat zijn eventueel de problemen die kunnen

    > optreden omdat ze al wat ouder is?

    Ja, het kan kwaad, het is een risico dat je neemt. De belangrijkste risicofactor is de verbening van de schaambeensvoeg (symphysis pubica). Als de schaambeensvoeg verbeent wordt het geboortekanaal te smal zodat het jong er niet uit kan (dodelijk voor de zeug en het jong). De verbening gebeurt rond de eerste levensjaar. Daarom raad ik aan om de verbening van het bekken te laten controleren bij zeugen die tot de risicogroep behoren.

    > Ik ben gister bij me kennis langs geweest en die

    > heeft een hele mooie 3 kleur borstel cavia.

    > Rood/wit/zwart.

    > Deze cavia beer ga ik gebruiken om mijn zeugje te

    > laten dekken.

    > Wat voorn kleuren kan ik verwachten van de

    > jongen?

    > Ik hoop net als vaders die is echt zo mooi.

    Borstel is dominant over gladhaar, je kunt dus een gemengd nest verwachten, ws in rood-zwart-wit (tenzij je zeug zuiver zwart is, dan krijg je alleen zwarte), verdunningskleuren zijn in theorie ook mogelijk maar minder waarschijnlijk.

    >

    > Ik heb thuis op zolder 2 losse kooien liggen.

    > Maar weet niet welke ik het beste voor de fok kan

    > gebruiken.

    > De ene is klein en zo rond de 80cm lang en 50cm

    > breed.

    > De andere kooi is: 120cm lang en 50cm breed.

    > Welke zouden jullie mij aanraden?

    > De grote voor de ruimte voor de twee.

    > Of de kleine dat ik sneller kan heb dat ze snel

    > gedekt word zodat ze niet weg kan lopen steeds.

    >

    Hoe groter hoe beter.

    > Als ze eenmaal zwanger is.

    > Kan ze dan weer terug bij haar andere cavia

    > vriendin in de caviaflat?

    > Wand volgens mij kan ze daar ook gewoon bevallen

    > toch waar de andere cavia vriendin bij zit.

    Je kunt haar bij haar oude kameraad zetten. De andere zeug kan best bij het werpen blijven. Ze helpt graag mee met het schoonlikken van de jongen, het openmaken van vruchtvliezen en het opeten van de placenta's. In natuurlijke omstandigheden is het werpen een groepsactiviteit waar overige zeugen meehelpen.

    >

    > Misschien een gekke vraag.

    > Als ze is bevallen en melk moet geven kan ze dit

    > dan meteen?

    > Of zit er zo'n ik weet niet hoe zo iets heet een

    > melkprop voor?

    > (Bij geiten heb je dat en dan moet je er zelf

    > eerst voor zorgen dat er melk uit komt anders lukt

    > het voor de kleintjes niet).

    >

    Nee, de eerste dag drinken ze haast niet. Ze hebben de eerste moedermelk (colostrum of biest) ook niet per se nodig omdat ze via de placenta antistoffen krijgen. Ze worden dus geboren met een redelijke bescherming tegen infecties. Dit is totaal anders dan bij hoefdieren, die totaal onbeschermd geboren worden en dringend biest nodig hebben. Bij hoefdieren moet je idd het colostrum zelf afnemen en meestal met de hand aan het kalfje voeren. Als je het niet doet sterft het diertje aan meest onnozele infecties. Bij cavia's is het anders, je kunt ze zelf helemaal zonder moedermelk opvoeden (ze blijven wel gevoeliger voor darmproblemen maar meestal valt het wel mee). Laat de natuur zijn gang gaan, je zult zien dat ze vanaf de dag 2 keurig gaan drinken.

  • Christa

    Je schrijft hier dat je zeugje nu maar alleen is. Later zeg je dat je haar bij een vriendinnetje gaat zetten. Waarom niet direct dan? Is ze toch ook niet meer alleen?

    Ik heb geen verstand van cavia's en al helemaal niet van fokken. Als je meer gezelschap wilt voor je cavia, kun je genoeg dieren ophalen uit het asiel. Geloof me, je cavia heeft dan heus geen onvervulde kinderwens o.i.d. En de asiels zitten propvol met cavia's die nog geen baasje hebben. Waarom dan nog meer cavia's maken?

    M&M hebben allebei veel verstand van cavia's en fokken en die zeggen beide dat je cavia eigenlijk al te oud is. Waarom dan toch risico nemen? Omdat jij dat nou zo leuk vindt? Ben benieuwd hoe leuk het is, als het jong het niet overleeft. Of nog erger: de moeder niet.

    Ik hoop dat je nog van mening verandert…

    Ik heb niet veel met fokken, maar wil nog aannemen dat dit voor bepaalde rassen “nodig” is. Maar gewoon een nestje voor de leuk heeft niemand wat aan.

  • leandra

    Hoe oud moet een cavia mannetje zijn om te kunnen dekken