cavia dekken vragen

  • Karin

    Hoi ik wil mijn cavia zeugje van 9 maanden laten dekken.

    Het lijkt me zo leuk!

    En vooral ook voor mijn cavia zelf omdat ze nu maar alleen is.

    Ik heb een kennis waar ik jonge fok beeren kan lenen.

    Maar ik heb wat vragen.

    Mijn zeugje is helemaal zwart van kleur.

    Zwart overheerst natuurlijk maar wat voorn kleur beer zou je moeten kiezen om een andere kleur dan zwart eruit te krijgen?

    Of is dat haast niet mogelijk.

    Mijn cavia zelf haar ouders waren ook bijde helemaal zwart van kleur.

    Hoe lang moet een beertje bij het zeugje in het hok blijven zitten?

    Klopt het dat dat iets van anderhalve maand is?

    En hoe weet je nou zeker dat een zeugje zwanger is?

    Stel de jongen zijn geboren en er zit ook beertjes tussen.

    Tot welke leeftijd kunnen ze dan bij moeders blijven?

    Wanneer zijn ze geslachtsrijp en moet ik ze apart zetten?

    En hoe oud moet een cavia beertje zijn om gecastreerd te mogen worden?

    Ik wil namelijk de jongen die dan geboren worden (Als alles goed verloopt hopelijk) die wil ik dan houden.

    Ook al zijn het mannetjes.

    Ik heb nu nog me cavia zeugje in een kooi zitten maar als ze gejongt heeft ga ik een ren maken met me man.

    Daar kan ze dan lekker rond lopen met hopelijk haar kleintjes.

    Wat een vragen he'.

    Nou ik hoop hier reactie op te krijgen van echte cavia kenners!

    Alvast vriendelijk bedankt!

  • Marumoto

    Het zijn wel terechte vragen.

    > Mijn zeugje is helemaal zwart van kleur.

    > Zwart overheerst natuurlijk maar wat voorn kleur

    > beer zou je moeten kiezen om een andere kleur dan

    > zwart eruit te krijgen?

    > Of is dat haast niet mogelijk.

    > Mijn cavia zelf haar ouders waren ook bijde

    > helemaal zwart van kleur.

    De kans dat jouw cavia een niet-zwart gen draagt is ongeveer 0.5 (50%), onder veronderstelling van een evenwichtige verdeling in de populatie (Hardy-Weinberg evenwicht). Dit geldt uiteraard niet als je cavia zwaar ingeteeld is. Dat ze dit gen doorgeeft na kruising met een niet-zwart (maar geen wildkleur) dier is nogmaals 50%, dus de kans dat je ten minste 1 niet-zwart jong krijgt is 0.5*(1-0.5^n) waar n de nestgrootte is, bv 37.5% bij 2 jongen. Nb. als je met een wildkleur kruist krijg je uiteraard meer kans op wildkleur dieren daar de wildkleur dominant is over zwart.

    > Hoe lang moet een beertje bij het zeugje in het

    > hok blijven zitten?

    > Klopt het dat dat iets van anderhalve maand is?

    Nee. De normale oestrus cyclus duurt 14-17 dagen (dikke 2 wkn) en meestal is de dekking in 1 keer succesvol. Je kunt je cavia van tevoren op bronst controlleren (opgewonden geluiden, zwelling van vulva en stareflex) om de timing beter te bepalen.

    >

    > En hoe weet je nou zeker dat een zeugje zwanger

    > is

    Je kunt de aanwezigheid van vruchten echografisch vaststellen, ik raad het echter sterk af (stressvol voor de zeug en stress in dracht is funest). Je kunt in de tweede helft van dracht gewichtstoename waarnemen en de jongen (heel voorzichtig) in de buik palperen.

    > Stel de jongen zijn geboren en er zit ook beertjes

    > tussen.

    > Tot welke leeftijd kunnen ze dan bij moeders

    > blijven?

    Ten minste 4 wkn en ik adviseer ze zo lang mogelijk bij de moeder laten, zo lang als de moeder melk geeft en ze willen drinken (altijd tepels moederdier nakijken!). Vaak is het tussen 5 en 7 wkn. Te vroeg gespeende dieren zijn gevoelig voor infecties, met name van het spijsverteringsstelsel (diarree).

    > Wanneer zijn ze geslachtsrijp en moet ik ze apart

    > zetten?

    Binnen de zoogtijd zijn ze zeker niet geslachtsrijp. De beer is pas vruchtbaar als de teelballen afgedaald zijn in de balzakken. Daarvoor kan de beer wel paringsgedrag vertonen maar is niet vruchtbaar (hormonenproductie begint eerder dan spermaproductie).

    >

    > En hoe oud moet een cavia beertje zijn om

    > gecastreerd te mogen worden?

    >

    > Ik wil namelijk de jongen die dan geboren worden

    > (Als alles goed verloopt hopelijk) die wil ik dan

    > houden.

    > Ook al zijn het mannetjes.

    Ten eerste moeten de teelballen goed afgedaald zijn (zie boven). Er zijn (helaas) dierenartsen die pas gespeende dieren castreren met alle nadelige gevolgen van dien. Ik zou het nooit doen bij een dier dat jonger is dan 4-5 maanden, en idealiter bij een volgroeid dier (ca. 1 jaar nadat de botten ongeveer hun volwassen vorm hebben bereikt). Als je een groeiend dier castreert krijgt hij dunnere en zwakkere botten en zwakkere spieraanleg. Nb. bedenk goed of castratie de juiste oplossing is voor je. Het is altijd nadelig voor de gezondheid van de beer. Bovendien: als je cavia meerdere mannelijke nakomelingen krijgt, kun je ze toch niet samen in een zeugengroep zetten, zelfs na castratie. In aanwezigheid van zeugen blijven ze vechten. Het is veel diervriendelijker om een groep beren uit hetzelfde nest samen te zetten zonder zeugen.

    Verder hoop ik dat je beseft dat je zeug aan de bovenkant van de dekleeftijd is. De ideale leeftijd is 6-8 maanden, zodat de zeug enerzijds genoeg stamina heeft is en toch binnen haar eerste levensjaar kan werpen. Op een latere leeftijd neemt de kans op dodelijke complicaties sterk toe. Als je wilt doorgaan, moet je zeker niet te lang wachten met dekking. Ik zou sterk adviseren de verbening van het bekken radiografisch te laten controleren, nog voor de dekking. Bij sommige zeugen is er veel botaanzet op deze leeftijd en bij andere niet. Bij sterke verbening moet je absoluut niet fokken.

    Ik hoop dat je een goede beslissing neemt,

    mvg Eva Stoffels.

  • M.

    Ik ben meer van de praktische caviafok, en wat eenvoudiger laat ik de natuur zijn ding doen. Cavia's zijn doorgaans wat gereserveerder in hun ‘'liefdesleven’' (zo dat al bestaat, het gaat er iets primitiever aan toe), en laten zich niet zo gauw betrappen tijdens een dekking. Is ook helemaal niet nodig. je kunt ze zonder problemen een geruime tijd bij elkaar laten, en wanneer de zeug zichtbaar dikker wordt, kan de zeug uit het fokhok. Praktisch niet, Palperen vind ik zowel bij cavia's als konijnen niet goed, en in sommige gevallen zelfs zinloos. Zeker als dat gebeurt door mensen die daar geen ervaring mee hebben.

    Voor de rest sluit ik me voor het overgrote deel aan bij de vorige ‘'spreker’', Overigens ben ik van de praktische showfok, en vind dat er zoveel mogelijk binnen kleurslagen gefokt moet worden om een kleruslag écht recht te doen. De zwarte gladharen (wwet niet om welke haarvariëteit het hier gaat) staan bijvoorbeeld op een hoog peil in Nederland op de shows.

    M.

  • Marumoto

    >Cavia's zijn doorgaans wat gereserveerder in hun ‘'liefdesleven’' (zo dat al bestaat, het gaat er iets primitiever aan toe), en laten zich niet zo gauw betrappen tijdens een dekking.

    Nee, dit moet je absoluut niet geloven. Paren is niet alleen het natuurlijke gedrag maar ook het teken van welzijn. Cavia's lijken in dit opzicht erg veel op runderen. Als je een goede veehouder hebt, zie je dat de koeien in de wei de ganse dag elkaar bespringen. Cavia's die gezond zijn en zich veilig voelen doen het ook. Je kunt zelfs aan de hand van het gedrag voorspellen in welke fase van bronst het dier zich bevindt. Bijvoorbeeld: als de zeug andere zeugen bespringt, is de eisprong nog enkele uren tot halve dag uitgesteld, maar als ze zelf stareflex vertoont, is ze precies dekklaar.

    Maar uiteraard, zieke, slecht gevoede en/of gestressde dieren verbergen hun natuurlijke gedrag, vooral als ze ook nog getraumatiseerd worden door hun eigenaar (het gebeurt wel, helaas). Stress en ziekte zijn sowieso zeer slecht voor de voortplanting, een gestressde cavia zal dus niet gemakkelijk drachtig worden.

    Seksueel gedrag is voor mij een belangrijke indicator van de gezondheid. Als mijn zeug regelmatig bronstig is, ben ik gerustgesteld, als de cyclus stopt, is er meestal iets aan de hand. Idemdito voor beren: als de beer opeens geen interesse heeft in dekking, maar ik me serieus zorgen over hem.

  • M.

    Marumoto Schreef:

    ——————————————————-

    > Nee, dit moet je absoluut niet geloven.

    ;) Nee inderdaad moet je lang niet alles geloven wat geschreven en gedrukt is.;) Maar zo stellig als Marumoto is, kan ik het niet stellen.

    Het volgende uit het boek Cavia's van Hans L Schippers.

    En ter illustratie nog een stukje van een website:

    http://www.degrotecavia.nl/sexleven.html

    De bronst van een zeug duurt gemiddeld tussen de 24-48 uur en is vindt doorgaans om de 14-18 dagen plaats. Natuurlijk heb ik het ook wel eens gezien bij de cavia's. Maar zet ik het af tegen het paringsgedrag van bijvoorbeeld konijnen dan is er toch wel degelijk een wereld van verschil. cavia's zijn hoe dan ook gereserveerder. Er zijn zat zeugen die buiten de bronst de beer niet dulden, en dat ook duidelijk late merken.

  • Marumoto

    Ja, inderdaad, ik kende dat fabeltje van vroeger en inderdaad, het kwam uit dat boekje en de rest praat het na. Het was ook mijn eerste caviaboekje, en is inderdaad geschikt als algemene inleiding voor (zeer) jonge cavialiefhebbers. Ik vrees echter dat de auteur geen dierenarts is, en dat hij ook weinig cavia's gehad had (of alleen zieke cavia's). Want bepaalde uitspraken lijken erg sterk op recepten van AllerHande (overigens ook geschreven woord) waar men direct ziet dat de auteur nooit in de keuken heeft gestaan. De plaatjes zijn kleurrijk en mooi wat het geheel aantrekkelijk maakt.

    Ik denk dat er inmiddels andere bronnen bestaan die een volledig idee geven van ethologie van cavia's.

    De bronst duurt overigens niet langer dan 1 dag, en het verloopt nogal fel (bij gezonde dieren dan). Deels omdat de cyclus in een zeugengroep vaak gesynchroniseerd is, waardoor meerdere zeugen tegelijkertijd het paringsgedrag vertonen.

    Konijnen zijn ander verhaal, ze hebben als het ware continu bronst in de reproductieperiode (tenzij dracht of schijndracht), en anoestrus in koude maanden.

  • M.

    Jammer Marumoto, dat je het een beetje bagatalisseert. Ik baseer mijn uitspraken ook uit jarenlange ervaring met de sportfok van goud-agouti gladhaar en driekleur borstel…:( Omdat een auteur geen dierenarts is, zou het per definitie niet kloppen, tssss…. (Iets te hooghartig van je:()

    Mijn bibliotheek op kleindierengebied is overigens groter en gevarieerder, en ik wil het in elk geval niet terugbrengen tot priet-praat.

    M.

  • Karin

    Hoi ik wil jullie beiden bedanken voor jullie reacties!

    Ook al verschillen de meningen wat van elkaar.

    Ik heb nog een paar vragen:

    Mijn zeugje is 9 maanden.

    Maar ik lees bijna op elke site dat ze eigenlijk al voor die tijd al het beste haar eerste nestje had moeten krijgen.

    Kan dit kwaad dat ik haar dan iets later laat dekken?

    En wat zijn eventueel de problemen die kunnen optreden omdat ze al wat ouder is?

    Ik ben gister bij me kennis langs geweest en die heeft een hele mooie 3 kleur borstel cavia.

    Rood/wit/zwart.

    Deze cavia beer ga ik gebruiken om mijn zeugje te laten dekken.

    Wat voorn kleuren kan ik verwachten van de jongen?

    Ik hoop net als vaders die is echt zo mooi.

    Ik heb thuis op zolder 2 losse kooien liggen.

    Maar weet niet welke ik het beste voor de fok kan gebruiken.

    De ene is klein en zo rond de 80cm lang en 50cm breed.

    De andere kooi is: 120cm lang en 50cm breed.

    Welke zouden jullie mij aanraden?

    De grote voor de ruimte voor de twee.

    Of de kleine dat ik sneller kan heb dat ze snel gedekt word zodat ze niet weg kan lopen steeds.

    Als ze eenmaal zwanger is.

    Kan ze dan weer terug bij haar andere cavia vriendin in de caviaflat?

    Wand volgens mij kan ze daar ook gewoon bevallen toch waar de andere cavia vriendin bij zit.

    Misschien een gekke vraag.

    Als ze is bevallen en melk moet geven kan ze dit dan meteen?

    Of zit er zo'n ik weet niet hoe zo iets heet een melkprop voor?

    (Bij geiten heb je dat en dan moet je er zelf eerst voor zorgen dat er melk uit komt anders lukt het voor de kleintjes niet).

    Nou ik hoor graag van jullie! ;)

  • Karin

    Als jullie misschien ook nog meer belangrijke dingen weten wat ik echt moet weten hoor ik het graag van jullie.

    Ik ben nu nog overal aan het inlezen.

    En tips vragen enzo

    Volgende week woensdag ga ik het cavia beertje ophalen.

    Ik vind het allemaal best spannend ook en hoop zo dat het allemaal goed gaat!

  • M.

    Persoonlijk vind ik dat je uit moet gaan van het fokplan wat je wilt bereiken, en daar het juiste fokmateriaal bij zoeken. Maar goed, jij draait (eigenwijs) de boel om. Wat wel vaker gebeurt bij (nog) niet serieuze sportfok.

    Een zwarte zeug (gladhaar?) x 3-kleur borstel beer geeft in de F1 100% zwart-bonte borstel dieren (zwart-wit dus) in theorie. Voorop gesteld dat de ouderdieren zuiver zijn voor hun kleur. Wat helaas heel vaak niet het geval is. De Wetten van Mendel zijn hier van toepassing. Het feit dat de S locus als eerder aangegeven niet altijd volledig dominant is over s zal het ook zo zijn dat de bonten waarschijnlijk weinig wit bevatten. Normaal is gladhaar dominant over de andere beharingsvariëteiten. Met een uitzondering voor de borstelhaar, niet altijd volledig. Soms komen in borstel x borstel ook gladharen voor. Wel niet zo vaak, maar toch.

    aBCe(p)FPs x aBCEFPS = aaBBCCe(p)EFFPPsS

    Vaak wordt geadviseerd voor het eerste levensjaar het eerste nestje bij het zeugje te hebben lopen. Nu is het niet zo dat de wekker precies afgaat op de 365e dag.;) M.a.w. het ene zeugje maakt soms een snellere groei door dan het andere. 9 maanden zou best nog kunnen, maar veel uitstel is er niet, rekening houdend met de bronst en de dracht. Wat toch nog een behoorlijke tijd kan duren. De tijd begint wel aardig te dringen, zeg maar. Bovendien vooropgesteld dat ze in een goede fokconditie is, dat wil zeggen niet te vet. Bij mijn konijnen kan ik er de klok op gelijk zetten, bij de cavia's was dat vaak veel moeilijker. Het probleem van de oudere leeftijd is het vergroeien van het bekken wat de worp kan bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken. Dat wil je je cavia echt niet aandoen, verzeker ik je. Overigens zijn er wel meer complicaties denkbaar bij de cavia-fok. Het is niet zo maar even…. Ben daarvan bewust, en leef en lees je goed in.

    Marumoto zal weer heel andere zienswijzen hebben.

    M.