Gewichtsverlies cavia

  • Annemiek

    Hallo!

    Mijn jongste cavia van 1 jaar is de laatste dagen wat stiller en het is me opgevallen dat hij wat dun aanvoelde. Nu heb ik hem gewogen en sinds januari is hij 180 gram afgevallen, nu weegt hij nog maar 720 gram. Op zich eet hij nog wel, maar wel minder dan voorheen. Op het moezijn na, kan ik weinig aan hem ontdekken. Tanden zitten er nog in, verkouden is hij niet, geen pijn bij het plassen…. Heeft iemand enig idee wat er verder aan de hand zou kunnen zijn?

    Ik ben nu met dwangvoeding begonnen en geef verschillende soorten groenten en fruit in de hoop dat hij wat meer eet. Als het maandag nog steeds zo is, zal ik er wel mee naar de dierenarts gaan…

    Groetjes

    Annemiek

  • carola

    ik heb dit ook gehad met mijn caaf , maar wat bleek ze had te weinig vitamine c snel door dwangvoeding gedaan want ze at ook niet meer, .

    en wat bleek ze was binnen een week 50 gram aangekomen, de dieren arts zei dat al dit vaker voorkomt, geen idee of dit met jou caaf ook zo is?

    Ik geef haar nu een mix van div vitamine en mineralen door het water heen< aparte fles> dit is via een homeopaat i/o met dierenarts en ze is weer opgevrolijkt

    succes bijde dierenarts .

  • Annemiek

    Dank voor je tip Carola!

    Ik ben inderdaad inmiddels bij de dierenarts geweest. Brammetje bleek ondertemperatuur te hebben en heeft daarnaast gasvorming in de darmen waardoor hij mogelijk minder is gaan eten door de pijn. Daarnaast waren de achterste kiezen iets naar elkaar toe gegroeid en waren de voorste tanden iets te lang. Dit is bijgesteld.

    Met pijnstilling en spulletje voor de darmen naar huis gegaan. Ben erg gerustgesteld en Brammetje lijkt zich ook iets beter te voelen :D

  • Annemiek

    Hmm, ondanks een megagoede tip van de dierenwinkel om het caviavoer te pureren en met een pipetje in te spuiten, lijkt Brammetje zich nog niet beter te voelen. Het gewicht blijft hetzelfde, maar hij blijft zo slap als een vaatdoek. Ik vind het akelig om dit zo machteloos aan te moeten kijken. Morgen toch maar weer de dierenarts bellen….

  • Jacoline

    Dit duurt al te lang… vraag me af of hij nog opknapt… Voor in de toekomst, het is goed je caafs regelmatig te wegen, bijv wekelijks met de schoonmaak of zo. Als ze afvallen is er vaak iets niet goed.

    Vers geperste sinaasappelsap in een spuitje en in z'n bekkie om te drinken vinden ze ook vaak lekker, maar eigenlijk had hij allang weer moeten eten…

    Sterkte.

  • Annemiek

    Ja, ik vind het ook te lang duren en vrees het ergste.

    Ik ben vandaag toch nog een keer naar de dierenarts gegaan en zij heeft nog een keer een röntgenfoto gemaakt. Daaruit blijkt dat de lucht in de buik stukken minder is dan 1 week terug en dat de maag er bijna normaal uitziet, goed teken dus!!

    Wel heeft hij behoorlijke ondertemperatuur: 35 graden. Ik heb hem nu in een dekentje gewikkeld met daarin een kruik, maar daar kruipt hij helaas weer uit.

    Ik blijf gewoon doorgaan met de dwangvoeding en moet die darmspulletjes door blijven van de DA.

    Duimen voor Brammetje dus….

    Dank voor de tip van het wegen, dat ga ik vanaf nu doen!

  • Marumoto

    Als de temperatuur correct gemeten werd, is het voor deze cavia al afgelopen. Te laat.

  • Annemiek

    En bedankt voor de bemoedigende woorden, Marumoto…. Toevallig was Brammetjes temperatuur vanochtend alweer 37,5 graden, dus ik heb niet de indruk dat het te laat is….

  • Jacoline

    !!!! Zo heej!!! Goed zeg! Had ik inderdaad ook niet verwacht…

    Nu duimen dat ie weer wil eten, veel variatie voor z'n neus!

    Succes!

  • Annemiek

    En helaas helaas gaat het na een paar weken redelijk stabiel laag gewicht (700 gram) steeds slechter met Brammetje. Ik geef hem nog steeds dwangvoeding, maar hij heeft nu een zeer penetrante geur om zich heenhangen, en dat komt denk ik doordat het eten weer terug uit de maag komt…. ik denk dat het nu een kwestie van een paar dagen is. Hij weegt nog maar 550 gram, maar lijkt verder geen pijn te hebben…