kruintjescaaf die ik neit kan aaien,dan wordt ze "ibbelig"

  • janny van den Boom

    hoi allemaal, mijn caafje van 10 maanden oud, kan ik sinds kort niet meer aaien, dan wordt ze helemaal ibbelig, dan gaat ze heel druk schudden met haar lijfje, ze vind er sinds een week niks aan om geaaid te worden, dan miept ze ook, en gooid ze haar kopje omhoog! En toch heeft ze geen kale plekken, ze eet heel goed en ze groeit heel goed , het is een vrouwtje van 10 maaden, met kruintjes en weegt 1115 gram. zou ze toch een schurftje hebben?wie weet het antwoord, graag hoor ik het, bij voorbaat dank

  • Khydra

    het kan ook zijn omdat de kruinen alle kanten op staan dat je als het ware “tegen de draad in ”aait. Daar hebben sommige een hekel aan. Daarnaast zijn borstels vaak wat onrustiger van karakter.

    Als je bang bent voor schurft kan je altijd een behandeling geven voor de zekerheid.

  • carola

    Ik heb zelf ook een borstelcavia van bijna 4 jaar oud en deze vindt vindt het juist lekker omtegenhaar haren in te worden gestreeld te worden , zonder iets te zeggen .

    We doen het 1 keer en dan niet meer , mijn cavia is een geweldig beesie , lekker bijdehand, weet wat ze wil, maar borstelcaafs staan bekend om hun drukke gedrag, maar ik vindt dat juist geweldig beetej leven in de brouwerij.

    Ze wil niemand , bij zich hebben , hebben div malen geprobeerd om er een 2e caaf bij te zetten maar dit liep steeds op vechten uit .

    Daarom zit ze nu alleen maar ze krijgt voldoende aandacht.

  • mama77

    ik heb een gladde cavia, deze is nu een maand of 3 oud, heeft schurft gehad maar als ik haar wil aaien dan springt ze alle kanten, heel gek om te zien, net een stuiterbal. kan best zijn dat het nog te maken heeft met de schurft. deze is nu weg en het haar begint weer wat te groeien

  • M.

    carola Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb zelf ook een borstelcavia van bijna 4 jaar

    > oud en deze vindt vindt het juist lekker

    > omtegenhaar haren in te worden gestreeld te worden

    > , zonder iets te zeggen .

    > We doen het 1 keer en dan niet meer , mijn cavia

    > is een geweldig beesie , lekker bijdehand, weet

    > wat ze wil, maar borstelcaafs staan bekend om hun

    > drukke gedrag, maar ik vindt dat juist geweldig

    > beetej leven in de brouwerij.

    > Ze wil niemand , bij zich hebben , hebben div

    > malen geprobeerd om er een 2e caaf bij te zetten

    > maar dit liep steeds op vechten uit .

    > Daarom zit ze nu alleen maar ze krijgt voldoende

    > aandacht.

    Het is maar waar je het meer vergelijkt. Wij hebben jarenlang gladhaar goud-agouti's gefokt (/geshowd) en daarna jarenlang driekleur borstels. Kan je mening niet onderschrijven. De borstels waren rustiger dan de goudagouti's. Die behoorlijk temperamentvol waren. Vaak kan zoiets echter ook heel stamgevoelig zijn, dat ben ik me wel bewust. Maar ook in gesprekken met andere fokkers heb ik dergelijke vergelijkbare berichten gehoord.

    Overigens, het valt niet mee om een borstelcavia MÉT de haren mee te aaien. B) Gezien de gevraagde plaatsing en juiste aantallen rozetten (kammen).

    M.

  • MarionP

    Klinkt meer dat ze nog niet “handtam” is. 3mnd is ook nog erg jong. Een cavia die vaak opgepakt wordt en geaaid, zal blijven zitten zodra je ze aait.

  • marissa

    Ik heb ook een borstelbeertje gehad. Deze vondt het heerlijk om aangehaald te worden. Vooral onder zijn bekje en bij zijn oortjes. Verder was het een druk mannetje. Mijn cavia's hebben pas ook helaas schurft gehad maar nu hun vacht weer terug is en eigelijk ok met de schurft vonden ze het aaien heerlijk. Ik had eerst niet door dat ze schurft hadden. Toen mijn beertje een flinke kale en open plek bij zijn kont had beide snel behandeld. Gelukkig waren ze er snel vanaf.

  • Claudia

    Lees hier over dat kruintjes niet geaaid willen worden. Hebben sommige gladhaar ook last van hoor. Ik aai ze dan niet, maar kroel ze, vooral net achter de oren in de nek. En ze hebben vaak een bepaalde plek thv de achterkant, waarbij ze heel maf doen als je die aanraakt. Net of die plek extra gevoelig is. Gewoon uitzoeken wat ze wel prettig vinden.