Cavia ziek

  • Laura

    Hoi allemaal,

    Ik heb een cavia van 3 maanden oud.

    Zij at en dronk iedere dag goed tot gisteren. Zij wil niet meer eten en drinken en beweegt nog nauwelijks, ook scheiden zich belletjes af uit zijn plasgaatje. Tijdens het lopen valt ze steeds om.

    Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

    Groetjes Laura

  • Betty

    Hallo Laura,

    het klinkt heel ernstig en mijn advies is dan ook

    “ SNEL NAAR DE DIERENARTS ”

    en niet tot morgen wachten

    sterkte Betty

  • Caviastal Schnabbel

    Zo snel mogelijk naar de dierenarts!

  • Marumoto

    Het is waarsch. al te laat. Ik kan haar vanavond of morgen behandelen, mail op info@maru-vet.com

  • Jacoline

    Hoi Marumoto, maar waar duid dat op denk je? Gas?

    Heb afgelopen week 1 van mijn eigen caafs in moeten laten slapen na 4.5 jaar door gas. Alle injecties die ze haar nog hebben toegediend om de boel weer op gang te krijgen mochten niet meer baten. Zondags naar de DA om 22.30u nog omdat ze onder haar bekkie helemaal nat was en stil met een wijdopen vacht in een hoekje zat en smiddags zelf de paprika niet meer aan wilde pakken… Moest daar worden opgenomen en smorgens belden ze dat ze onder dwang weer wat had gegeten maar niet veel, geen ontlasting, smiddags belden ze dat haar temp veels te laag was maar dat ze de behandeling nog niet opgaven en 10 min daarna belden ze dat ze zelf aan het opgeven was… Ze werd al helemaal slap. Toen moesten we afscheid nemen.

    Heb al 20 jaar caafs en nog nooit heb ik dat mee gemaakt, wel bij m'n konijnen, maar dacht dat caafs daar veel minder gevoelig voor waren… En dan gaan altijd je lievelingetjes ook nog als eerst… sneu…

    Heb wel eens gelezen dat lijnzaadolie geven in het begin stadium het schuim in de darmen weghaalt en nog wel eens wil helpen, is dat ook zo?

    Groetjes Jacoline

  • Marumoto

    Gas zou er ook in zitten, maar gas heb je altijd in dergelijke situaties. Gas is eigenlijk het gevolg, niet de oorzaak.

    In dit geval zou je dysbacteriose evt met gisten hebben. Vermoed ik. Maar dat moet je eerst fatsoenlijk onderzoeken anders weet je het niet zeker.

    Ja, lijnzaad e.d. worden vnl gebruikt bij paarden met kolieken, het zijn zgn osmotische laxeermiddelen. Ze trekken water naar de darm toe en maken de ontlasting zachter. Het werkt prima bij honden en katten (niet de lijnzaad maar soortgelijke middelen), bij paarden maar matig en afhankelijk van het soort koliek. Ik raad het absoluut niet aan bij cavia's. De absolute prioriteit bij cavia's is de peristaltiek herstellen, en niet nog meer water pompen in de darm die toch al vol zat (bij uitzetting van de darm stopt de darmbeweging, dit effect is aanwezig bij alle dieren maar bij cavia's is het nogal extreem).

  • laura

    Hoi allemaal,

    bedankt voor jullie tips en reacties!

    Maar helaas, het was inderdaad telaat.

    Cavia had vanaf de geboorte al een afwijking, ze was niet meer te redden.

    Ik heb haar inlaten slapen…

    Groetjes Laura

  • angelique de groot

    Mijn cavia heeft hetzelfde en is 5 maanden oud ,hij maakt een kreunend geluid en is futloos en eet niet meer. Er komt een een roodachtig vocht uit zijn geslachtsdeel…wie weet wat dat kan zijn?

  • Marumoto

    Klinkt als een noodsituatie.

    Da lijkt me nuttiger dan een of ander forum.

    Maar iedereen moet het zelf weten.

  • ingrid

    hallo,sinds vanmiddag heeft mijn cuy een dikke buik,voelt erg hart aan als een volle ballon.

    mag er wel aanzitten,eet gewoon maar hij is toch veel rustiger dan normaal,wie weet wat dit is en hoe ik het kan verhelpen,mogelijk een gasbuikje,ontlasting is prima.ps hij is 3 dus op leeftijd.

    mvg ingrid