Ziekte E.cuniculi

  • Iris

    Hallo,

    ik heb konijn buiten en een cavia binnen. Mijn konijn vertoonde de laatste tijd raar gedrag, nu blijkt dat deze de ziekte Encephalitozoon cuniculi heeft…

    Ik weet niet of er iemand hiermee bekend is, maar waar ik van schrok is dat het ook besmettelijk is voor andere konijnen en zels mensen met lage weerstand… Mijn cavia en konijn lopen vaak samen buiten in de ren. Nu is mijn vraag of iemand ervaring met deze ziekte heeft en of deze ook bij cavia's voorkomt? Want ik hoop dus echt niet dat mijn cavia ook besmet is geraakt…

  • Khydra

    weet je zeker dat het e.cunulli is? Dat is vaak dodelijk als je het niet behandeld. Voor zover ik weet krijgen cavia's het niet. Je kan kijken op BunnyBin.nl, daar staat wel info over Je kan ze ook mailen voor info, toevallig hebben ze net een konijn verloren aan deze rotziekte.

  • Iris

    Ja weet het bijna zeker, hij vertoont alle symptonen. Ik heb tot nu toe ook niks kunnen vinden of cavia's het ook kunnen krijgen. Maar ik bel morgen gelijk de dierenarts! Het is echt een rotziekte ja… Het is ook heel zielig om aan te zien….

  • Marumoto

    Is WEL besmettelijk voor cavia's.

  • Khydra

    oei, zo leer je toch nog weer wat.

    Ik heb ook zowel konijnen als cavia;s, mocht er dus 1 ziek worden (wat ik écht niet hoop) dan zal ik beide partijen in het oog houden.

    Het is en blijft een rotziekte, die helaas vaak niet onderkend wordt en moeilijk te genezen kan zijn. Preventief bestaat er geloof ik ook niet veel voor, dat zou wel heel fijn zijn, net als Myx en VHS

  • BB

    Hoi,

    E cuniculi kan besmettelijk zijn. Ook voor jou en ook voor je caafje. Ik raad je aan je konijn in ieder geval te behandelen met vitamine B (bij de apotheek verkrijgbaar en overdoseren is eigenlijk niet mogelijk) en fenbendazol, Laat je caafje door de dierenarts nakijken en zorg alsjeblieft dat je een dierenarts hebt die weet waar hij of zij het over heeft!

  • Marumoto

    Is wél besmettelijk maar de cavia's worden er niet ziek van. :P Cavia's zijn zgn asymptomatische dragers.

    ————————————————————–

    Met vriendelijke groeten/Cordialement

    Dr. Eva Stoffels, dierenarts/docteur vétérinaire

    DAP Marumoto

    Turnhoutsebaan 90

    B-2470 Retie

    tel. +32(0)498519542

    www.maru-vet.com

    ————————————————————–