zwarte puntjes in vacht

  • Anne mv Sya,René*,Maritha,Carmen &amp

    heeft iemand enig idee wat de zwarte puntjes in de vacht van mn cavia zijn?

    hij krabt of bijt zichzelf niet….

    groetjes, Anne

  • Lotje

    Hooiluisjes misschien?

  • Anne mv Sya,René*,Maritha,Carmen &amp

    Ik heb geen idee. En hoe zou ik die moeten behandelen?

  • Lotje

    Ze zijn vrij onschadelijk. Maar je kunt er pipetjes van Beaphar voor gebruiken.

    Die kun je in elke dierenwinkel meestal wel kopen. :)

  • Inge

    Zijn het echt puntjes? Kun je ze eraf halen, en ze dichterbij bekijken om te zien of het kleine diertjes zijn?

    Mijn cavia heeft achterop zijn stuitje bijv. ook een zwarte, eeltige plek die af en toe wat schilfertjes loslaat: dit is de ‘ vetklier’ en dat is verder onschadelijk.

  • Anne mv Sya,René*,Maritha,Carmen &amp

    Het zijn echt puntjes die zeg maar tussen zn haren zitten.

    Maar ze bewegen niet, ze zijn er gewoon.

  • Mitzy

    Volgens mij is dit geen luis of schurft of id,,,,,,,,,maar onschadelijk,als ik de caven bostel of kam liggen er tussen de losse haren ook van die zwarte puntjes en wat schilfertjes.

  • Debbie

    Mijn cavia's hebben dit ook, het is vachtmijt.

    In principe is dit onschuldig maar het kan wel haaruitval geven als de cavia helemaal onder zit. Ze zijn lastig te bestrijden heb ik gemerkt, omdat de omgeving vaak ook besmet is en je na het behandelen de cavia's gewoon weer opnieuw besmet.

    Pipetjes helpen niet naar mijn ervaring, enkel inspuiten met ivermectine. De mijten drinken geen bloed dus ivermectineinjecties hebben minder of geen effect. Volgens mij eten ze huidschilfers? Volgens de Da zou 2 keer per week wassen met permethrin-shampoo ook moeten helpen. Je moet er vooral goed op letten dat je de cavia's niet herbesmet. Volgens mijn da zitten de mijten ook in je kleding ed en overleven de eitjes, de wasmachine als je wast op lage temperaturen.

    Ik heb ook wel eens gehoord dat Sassafrasolie goed werkt maar dit is lastige verkrijgbaar.

    Groetjes Debbie

  • Britt

    Hallo, Mijn cavia is een mannetje en heeft allemaal rare zwart/bruine dingen in zijn vacht…

    als ik zijn vacht naar de andere kant schuif(dus niet met de haartjes mee) dan in het een beetje vettig en zie ik die dingetjes,

    ik heb hem gister alin bad gedaan met een beetje groene zeep, maar dat hielp niet heel erg,

    Welke zeep ofzo kan ik daar het best voor gebruiken? ik zag oook een bruin beestje lopen die heb ik er meteen uitgehaald, hij komt

    uit een nest waar veel schurft was er zijn er 2 aan overleden. maar ik weet niet of dat het kan zijn, hij krabt zig niet zo vaak.

    Ik hoop dat ik hier andwoord op krijg.

    Groeten Britt (12)

  • Khydra

    het zou mijt kunnen zijn, maar als hij uit een nest komt met schurft zou ik geen risico nemen en ermee naar een DA gaan. Groene zeep helpt niet, evt Ivermetcine pipetjes

    Succes

    Jannie