schurft?

  • M.

    Van de ene kant zou ik als fokker zulke dieren nooit hebben meegegeven.

    Van de andere kant had ik als koper zulke dieren nooit meegenomen.

    Een fokker heeft daarin een verantwoordelijk te vervullen.

    Op deze manier komen (spott-)fokkers nu aan de slechte naam die ons soms maar al te graag wordt aangemeten.

    Erg jammer, en voor deze dieren was een rustig herstel op de hun vertrouwde omgeving beter geweest. Ondanks dat ze meer dan waarschijnlijk bij u op een goed adres zijn aanbeland. Laat daar geen misverstand over bestaan. (Je moet hier zo opletten, wat je schrijft :+)

    M.

  • Vita Nova.

    Hoi Hilda,

    je kunt ook imavorol kopen bij een boerenbont of bij de www.paardendrogist.nl

    of bij een welkoop.

    De behandeling is als volgt 4 x wassen met een oplossing imavorol met water uiteraard ( op de verpakking staat met welke maten te meten )

    dus telkens wassen met 4 dagen ertussen en dat 4x .

    Werkt als een tiet dat spul !!

    en met het ( afval) water met oplossing kun je je hokken mee afnemen en de flesjes en je bakjes., ook heel belangrijk dus dat je het hok en bakjes flesjes goed ermee wast !! en wat wel handig is dat je altijd hun als laatst voert van je hele stal

    zo voorkom je in ieder geval kruisbesmetting alhoewel het met schimmel toch moeilijk blijft want je hebt dan te maken met sporen die in de lucht zijn, zo kunnen ze een hele tijd inactief zijn en dan in ene actief !

    Groetjes, Marielle.

  • renate

    Het is in ieder geval schimmel zo te zien aan de foto's.

    Met het restwater de hokken schoonmaken zou ik dus juist NIET doen (zoals vita nova adviseert). Eventueel wel met een schoon aangemaakte hoeveelheid.

    Je hoeft de dieren trouwens niet direct compleet te wassen.

    Je kan ook een hoeveelheid aanmaken in een plantenspuit en de plekjes daarmee inspuiten. Zo heb je ook gelijk een hoeveelheid voor alle behandelingen.

    Hou er rekening mee dat het besmettelijk is voor zowel de andere dieren als voor jezelf.

    Plekjes bij ogen zou ik voorzichtig met een wattenpad schoonmaken zodat het niet in de oogjes komt.

    Groetjes renate.

  • Vita Nova.

    Hoi Renate,

    Waarom niet ?

    Grtjss,

    Marielle

    renate schreef:

    >

    > Het is in ieder geval schimmel zo te zien aan de foto's.

    >

    > Met het restwater de hokken schoonmaken zou ik dus juist NIET

    > doen (zoals vita nova adviseert). Eventueel wel met een

    > schoon aangemaakte hoeveelheid.

    >

    > Je hoeft de dieren trouwens niet direct compleet te wassen.

    > Je kan ook een hoeveelheid aanmaken in een plantenspuit en de

    > plekjes daarmee inspuiten. Zo heb je ook gelijk een

    > hoeveelheid voor alle behandelingen.

    > Hou er rekening mee dat het besmettelijk is voor zowel de

    > andere dieren als voor jezelf.

    > Plekjes bij ogen zou ik voorzichtig met een wattenpad

    > schoonmaken zodat het niet in de oogjes komt.

    >

    > Groetjes renate.

  • renate

    Hallo Marielle,

    Ik zou geen water waarin ik de dieren gewassen heb gebruiken om de kooien schoon te maken omdat daar de schimmel infectie in zit.

    De schimmels die niet gelijk vernietigd zijn in dit water veroorzaken weer een nieuwe bron.

    Dat is de reden waarom ik dit niet zou doen. Wel was ik de kooien en/of hokken uit met dettol.

    Ik ben altijd uiterst voorzichtig met schimmel omdat het heel erg besmettelijk is.

    Ik gooi zelfs mijn kleren in de was als ik dieren behandeld heb en het liefst douche ik dan ook nog voordat ik een van mijn andere dieren vastpak. En zelfs dat is soms niet genoeg om de verspreiding tegen te houden.

    Groetjes Renate.

  • Witches at work

    Hoi Renate

    Is niet mijn ervaring en ik heb wel altijd mijn vaste ritueel van ontsmetten nadat ik uberhaupt met de caafs ben bezig geweest.

    Als je zelf voldoende afweer hebt loopt het zo'n vaart niet denk ik.

    Mijn handen was ik eerst en dan nog ontsmetten en pak de smerigste, ziekste caaf gewoon op.

    Men moet idd wel voorzichting zijn, maar alle kleren in de was vind ik erg overdreven.

    gr D#S

  • renate

    hallo ine,

    ieder zijn eigen manier denk ik zo.

    Ik voorkom op deze manier wel dat ik de dieren uit het tuinhuis niet besmet door de dieren in de woonkamer of anders om.

    Groetjes renate

  • Vita Nova.

    Hoi Renate,

    Je wast dan niet de hokken na met het gebruikte water ..

    en je adviseert dan daarbij niet geheel het dier te wassen maar alleen de plekjes ..

    geloof me zo krijg je nooit de schimmel helemaal weg.

    Ik doe het altijd zoals eerder gescheven, en dit werkt perfect !:D

    Grtjss,

    Marielle

  • De Caviaboerderij

    Hoi Renate

    Heel verstandig om je kleding te wassen,dat zou ik ook doen

    Het is nl ook mogelijk om de schimmel op jezelf of andere huisgenoten over te brengen

    Groetjes van Andrea

  • renate

    Hallo Marielle,

    Schimmel kan je heel goed op een plek isoleren. In eerste instantie gebruik ik ook meestal surolan. Ik weet uit ervaring dat het vaak niet overslaat naar de andere dieren. Ik ga pas over op intensief wassen als het echt de spuigaten uitloopt. Dit heb ik eigenlijk ook maar 1 keer hoeven doen in al die jaren dat ik caven heb. En dat was ook nog bij een dier wat ik ergens anders met schimmel gekocht had en godzijdank in carantaine had gezet.

    Maar zo heeft ieder zijn eigen tips. Ik vertel alleen hoe ik het doe, en spreekt het je aan dan doe je er iets mee en denk je dat jouw manier beter is dan doe je er niks mee.

    Zo werk ik voor mijzelf al jaren. Ik hoor veel meningen en pik voor mij de adviezen/ tips eruit waarvan ik denk dat kon wel eens werken.

    Groetjes Renate.